вторник, 13 октомври 2015 г.

Създаване на миналото или пак за Калуньа

          Честото набиване в главите на определени конкретни дати от миналото ни най-често води до ограничаване и едностранчивост в разбирането на историята. Така, като кажем 1396 г – в нашето съзнание изниква като табелка забита с пирон – да, падането на България под властта на Османската империя, сякаш това е станало като отрязано с нож. Ние не знаем какви са били настроенията, поведението и живота на голямата маса от населението - и по-точно на отделните индивиди. Така е и с другите дати от историята ни  - знаем нещата в едър план (уж), обобщено, но не знаем подробностите. Това твърдят и Ст.Хокинг и Млодинов – ако не сме непосредствени участници в събитията от миналото, то това означава, че те биха могли да са се случили по много вероятни начини, а не по точно един твърдо определен.


          В тази светлина ми се иска да разгледам романа „Калуня-Каля” - на Георги Божинов за живота през 19 в. в един ограничен район в Родопите. В него няма дати, няма схематичност, няма обобщеност. Има автентична, пълнокръвна сага за живота на един планинец-единак - Калуньо с неговите мисли, действия, терзания, заблуди. Има писане без желание да се хареса на този или онзи, без маниерничене – писане като отприщване - истинско, живо. Роман, който не се интересува от това как ще го определят – верен (или не) исторически, етнографски, с неясен жанр, или с предозирано архаичен език. Той просто е въздействащ. Роман за един чепат характер и за неговия (самотен) свят.
       Свят, в който няма изкуствени герои, няма изсмукани истории и превземки, описан от човек, който познава бита на героите си отблизо. Времево, действието е достатъчно отдалечено от нашето съвремие за да придаде допълнителна легендарност или драматизъм на образи и случки, което ни носи и удоволствието от наслагването и тълкуването им спрямо аршина на днешния ни ден. Това тълкуване, разбира се, е различно за всеки читател (не казвам погрешно, а именно различно). Откъдето и да се погледне, романът е майсторски споен. Сюжет, език, самобитни характери са до такава степен адекватно вплетени в една сплав, че не могат да бъдат разглеждани отделно, а и едва ли някой има намерение да го прави. Този роман, колкото и да не се харесва на някои критици е художествената версия на Георги Божинов за определен отрязък от време от преди освобождението ни през 1878 г. Това време не е точно посочено, както не са посочени никакви исторически събития с днешните им имена. Хокинг и Млодинов втрещиха света, че миналото, няма точно определена форма и като наблюдаваме или описваме историята, то ние я създаваме, а не обратното. Така както описаните събития в „Под игото” са си възможната версия единствено и само на Иван Вазов. Чуха се гласове, че главния герой Калуньа не бил действал адекватно или логически в тази или онази ситуация, че бил хаотичен като характер, че помаците не били такива, а били онакива, че това защо било така описано, а не иначе… Интелигентният читател не задава такива въпроси – той знае, че по света, а още повече в Родопите, има всякакви чешити, които не винаги се вместват в калъпа, в който на нас ни се струва, че задължително трябва да ги сложим. Още повече, че едно (стойностно) художествено произведение, не трябва да робува на калъпи - били те исторически, логически или религиозни.
          Ако беше в друга страна с по-мощно развита филмова индустрия от нашата, сигурен съм, че вече щяха да работят по филмова версия на книгата. Но може би това ще стане след време – защото романът е „кинематографичен”.
Не се наемам да коментирам защо книгата е била приета с мълчание след първото си издание през 1988 г. Не се наемам и да предсказвам дали Георги Божинов с тази си творба, ще „превземе” калето на българската литература и ще остане трайно в него. Сигурно е едно - че днес, с преиздаването си и с вдигането на шум около себе си, романът, напълно заслужено се превърна в интересен феномен, на фона на тегавата ни родна книгоиндустрия.
          А това все пак буди надежди.


      ( "Калуня-Каля" - Георги Божинов, изд."Хермес", 2014 г, цена 14,95 лв)


Няма коментари:

Публикуване на коментар