Цяла София вече тръпне в предчувствие за гъдел, че ей го двайсет и шести април идва и всичко ще бъде в "Orange". Ще ви чакам приятели!
неделя, 22 април 2018 г.
четвъртък, 5 април 2018 г.
Дървото и птиците
Дали ще се стопя като снежинка
и споменът за мен ще трае миг
или ще бъда дънер обгорял отвънка
раздал на птици клоните си живи…
сряда, 28 март 2018 г.
Седмицата
Понеделник е Лохнеското чудовище - не можеш да го опитомиш, не можеш да го убиеш, не можеш да го видиш даже, и затова го мразиш. И то те мрази, чудовището му с чудовище. Мразиш и езерото, в което се спотайва и тайно ти се хили сиггурно. Освен това мразиш и майката на езерото.
Вторникът е Баскервилското куче. Идва ти да го сриташ като помиярче от Коньовица. Ама не смееш - може да ти се отрази на заплатата.
Срядата е жаба - ако я целунеш може и да стане събота, ама кой днес целува жаба. И то в сряда.
Четвъртъкът - хм - прилича на крокодила Гена - вярно е че е дълъг, ама всеки момент очакваш да се появи Чебурашка, да те развесели и денят да мине бързо.
Петъкът минава в очакване на Петкан. Петкан е папагал и все го няма, когато ти трябва. В пет без пет Петкан влита при теб разчорлен и ти казва: "аре бе, майна, стига си работил - само работодателите работят в петък".
Ох, наистина ли само в събота и неделя човек може да иде в зоопарка и да погледа нормални животни...
Вторникът е Баскервилското куче. Идва ти да го сриташ като помиярче от Коньовица. Ама не смееш - може да ти се отрази на заплатата.
Срядата е жаба - ако я целунеш може и да стане събота, ама кой днес целува жаба. И то в сряда.
Четвъртъкът - хм - прилича на крокодила Гена - вярно е че е дълъг, ама всеки момент очакваш да се появи Чебурашка, да те развесели и денят да мине бързо.
Петъкът минава в очакване на Петкан. Петкан е папагал и все го няма, когато ти трябва. В пет без пет Петкан влита при теб разчорлен и ти казва: "аре бе, майна, стига си работил - само работодателите работят в петък".
Ох, наистина ли само в събота и неделя човек може да иде в зоопарка и да погледа нормални животни...
сряда, 14 март 2018 г.
Чит Кая
За пореден път се убеждавам, че всичко, което е разположено край вода омагьосва. То всмуква погледа и душата и не ти остава нищо друго освен да му се отдадеш. Независимо дали е скала, стара лодка, паяжина или четене на книга на брега.
![]() |
Всичко, което е край вода омагьосва |
До легендарния въжен мост към село Лисиците съм ходил сигурно сто пъти – пеша, с колело, с лодка, в сняг, дъжд и пек, но и още сто пъти по сто да отида, винаги ще се възхищавам на гледките и на тази успокояваща душата блага гальовност. Нали знаете онази стара игра – „само три”- „изберете вашите три най-важни предмета”, или „вашите любими три думи”, или "с кои три жени бихте отишли на самотен остров", та ако трябва да охарактеризирам само с три думи Източните Родопи – един от вариантите (крайно оскъден разбира се) сигурно ще е: „планина, река, въжен мост”. Мостът е всъщност палиндром – и от едната страна и от другата се минава (чете) по един и същ начин. Или с малки нюанси. И тази неделя ние ще го минем първо от левия към десния бряг на Арда, и после обратно. Разликата е само в положението на слънцето.
четвъртък, 8 март 2018 г.
Българска връзка в избора на датата 8-ми март?
И все пак, има ли българска връзка в избора на датата 8-ми март за Международен ден на жената? Според канадската изследователка Рене Коте (Renée Côté), не Александра Колонтай и Ленин са определили датата, а една "българска другарка" по време на Втората международна Конференция на жените-комунистки, през 1921 г. в Москва. Тази неизвестна "другарка" била предложила въпросната дата за отбелязване на февруарския поход от 1917 г. на жените - работнички (състоял се на 23-ти февруари 1917 г. стар стил, 8-ми март по Грегорианския) по време на Февруарската революция в Петербург. Женска мистерия...
Впрочем самата Рене Коте публикува своите изследвания през 1984 г. в отделна книга излязла в Канада на френски.
Ето връзка към резюме на изследванията на канадката (на английски език)
п.п. от 9-ти март: По-сетнешно подсказване от писателя Иван Бунков и направената справка в Уикипедия, донамести нещата, че въпросната "другарка" най-вероятно е Ана Маймункова - Ана Май - водач на нашата делегация на споменатата Конференция в Москва.
Впрочем самата Рене Коте публикува своите изследвания през 1984 г. в отделна книга излязла в Канада на френски.
Ето връзка към резюме на изследванията на канадката (на английски език)
п.п. от 9-ти март: По-сетнешно подсказване от писателя Иван Бунков и направената справка в Уикипедия, донамести нещата, че въпросната "другарка" най-вероятно е Ана Маймункова - Ана Май - водач на нашата делегация на споменатата Конференция в Москва.
понеделник, 26 февруари 2018 г.
Гората от приказките
Понякога човек търси смисъла на битието, търси дълбокото - като мисъл, като надежда, като език. Нерядко търси обвинението, или страха, за да види докъде ще го отведат. Често търси евтини банани по магазините. А понякога търси просто зеленото. Зеленото, което пълзи по камъните, обвива скалите, стволовете на дърветата и ни казва, че всичко е приказка. Зеленото като дъх, като мъх, като трева. Дори зеленото маскирано като синьо. Или като приказка.
понеделник, 12 февруари 2018 г.
Пияницата - начин на употреба
Писателите и те като журналистите предпочитат лошотията и болестите на обществото за да могат да си разгърнат по-засукано замисъла в книгите. Но не всеки писател може да направи от една "лошотия" добра литература. Разтърсваща, всмукваща читателя литература от ранга на „Роман за един пияница” на Хаим Оливер.
Истински вълшебник-виртуоз ни води през лабиринта, през дълбините на познатото и непознатото на тази необятна
загадка – човека. С богата наблюдателност, но без излишен патос,
с добродушната и фина благост на вещ разказвач, Оливер нито за миг не оставя
читателя да се усъмни, че може да има художествена измислица в повествованието.
Чрез съчетаване на „аз” и „той”- формите на водене на историята, постига привидна отдалеченост, дава ни възможност да погледнем под различен
ъгъл към събитията и мрачните „тресавища”, в които така неуморно затъва главният
герой - Вéселия. Или всъщност главният пияница. Както приближаванията и
отдалечаванията на камерата в киното – изкуството, което е главен фон на
романа.
„Сребристите тапети по
стените бяха покрити с всевъзможни чудовищни изображения; похотливи жени с лица
на брадати сатири; джуджета с половинметрови фалоси; космонавти с опашки на
сирени;съвкупляващи се марсиани; някакви горилоподобни същества, вдигащи на
лапите си съблазнително разсъблечени дами с лица на София Лорен и в центъра на
всичко това – горящата ни студия.”
Вéселия е трагичен герой, когото няма как да не обикнеш, няма как
да не му стискаш палци при многобройните му и искрени опити да се измъкне от
„блатото” на едва ли не генетично заложения в него алкохолизъм. Или фатализъм.
Хаим Оливер създава илюзията, че също му стиска палци да се оправи - подлагайки
го на лечение, по един, по втори, по трети начин – стандартни или нестандартни
(като хипнозата, например), но едновременно с това го води към предизвестения
още в началото, трагичен край. Как да не му се възхитиш на умението, че
го може това.
Главният героя е надарен отвсякъде – нещо като вундеркинд-бохем –
млад, обаятелен, снажен, мислещ и отстояващ собственото си мнение, поетичен, добър писател и сценарист, кинорежисьор с
нестандартни идеи. Към това можем да добавим и тайнственото му минало на военен пилот.
Да не забравим да споменем и тромпета – инструментът, който го
сродява с онази дива и фриволна музика – джаза, в която всяко изпълнение е
неповторимо, с всички онези джазмени, по принцип известни като
импровизиращи собствения си живот, свободомислещи и разпуснати. И всичко това е в контраст с
пропаданията и затъванията, половата немощ, провалите в живота на всички нива,
причинени от алкохола в големи дози. В огромни дози.
Малко е да кажем, че за Вéселия (и неговата компания от "великолепната четворка") обикновеният живот (в трезво състояние) не съществува или ако съществува то е за кратко и само за да го стяга и души. Ротационна симетрия между (трезв)ин и (пи)ян.
Малко е да кажем, че за Вéселия (и неговата компания от "великолепната четворка") обикновеният живот (в трезво състояние) не съществува или ако съществува то е за кратко и само за да го стяга и души. Ротационна симетрия между (трезв)ин и (пи)ян.
Книгата е забавна, но и тъжна, щура, но и земна, нежна, но и гадна. Като многобройните фази на пиянството – от еуфорията до махмурлука.
Това е роман, който изисква от читателя. Изисква внимание,
концентрация, култура. За да може същият този разглезен читател да се
наслади истински на богатия друг свят, в който авторът ни предоставя
ролята на наблюдатели. Или на хора от близкото обкръжение на Веселия. В книгата освен блестящо разгърнатият главен герой има и други не по-малко пъстри и екстравагантни образи - гениалният художник Бориславо Белини, който после се замонашва, мрачният доктор Мефисто, лекуващ с хипноза, операторът Астарджиев - да споменем само някои от тях.
Емоционален, богат на нюанси, многопластов роман. Без триковете на
постмодерното писане, в които много от днешните наши писатели често се оплитат,
но рядко с успех. И съвременен. Което много често се избягва от същите
тези днешни писатели, кой знае защо обърнати повече към миналото. Пълен е с истини
за живота, за които може би и ние читателите се досещаме, но не можем да
изразим толкова добре като Хаим Оливер:
„…в моята практика научих две безспорни истини: първо – не можеш
насила да легнеш с една жена, без тя дълбоко в себе си да не е съгласна с това,
и второ – не можеш насила да опиянчиш един човек, без той дълбоко в себе си да
не е съгласен с това.”
Роман, който със сигурност ще намери своята отбрана читателска
аудитория.
Хаим
Оливер, "Роман за един пияница", издателство "lexicon",
2017
Абонамент за:
Публикации (Atom)