Исках - признавам си, малко самонадеяно - да напиша
статия за малкото и многото. Много време умувах какво аджеба е малко и какво –
много, в нашия контрастен свят, гризех химикала като хамстер морков, пишех и зачерквах, и се сетих, че оня пухчо -
Мечо Пух, любимецът на четири-пет милиарда народ, имаше такава култова фраза:
„колкото повече – толкова повече”.
Ето, казах си -
даваме ли си сметка или не, живота ни, независимо дали изтича в „шибана” или
в райска страна, минава блъскайки се постоянно между тези две категории, или
състояния - малко - много. И ако се замислим (ай ся пък – тоя ще ни кара и да
мислим!) – пътят на човека е път от малкото към многото, и много рядко
обратното.
Вълшебните
приказки, които са първият даскал и напътственик на децата, неизменно тръгват от
малкото – недоимък и сизифов живот в началото и завършват с многото – живот в
палат, пещера с жълтици, море от щастие.
Ей такива работи
бях изсмукал, когато най-случайно на улицата, под редакцията на вестник „Нов
Живот”, смугло, леко брадясало момче с огромна раница, ме запита дали
дуюспиквам инглиш. Окуражих го, че „вдявам” криво-ляво от езика на „Майкрософт”
– не на Шекспир, и той взе да ми обяснява, че бил тръгнал от Франция като оня
пешеходец от уискито „Уокър”, да върви пеша през цяла Европа с цел да стигне до
Египет. Така кажи бе, мон ами, му викам – щом си французин, дай да минем на
френски - да не се мъчим като гръцки пенсионери на Бахамите. Та ми вика той, значи, че търсел къде да пренощува тази
нощ. Заведох го вкъщи, въпреки високата гъстота на населението у дома, и
така се запознах с Клеман от Алби, двадесет и пет годишен дърводелец.
Започнахме да се опознаваме. Тръгнал в началото на април от Франция, прекосил
Италия, Словения, Хърватска, Босна, Сърбия, а сега и България с намерението при
Ивайловград да премине в Гърция и оттам в Турция. От Анталия смяташе да вземе
кораб за Кипър и оттам – до Египет. Цялото пътуване го извършвал пеша, без
никакви удобства, без пари, телефон и компютър. Разчитал на благоразположението
и гостоприемството на хората по пътя за храна и подслон. Мечтата му била като пристигне в Египет,
да остане там - година-две - колкото реши, да научи арабски и да опознае арабската култура. Защо пеша? Нарочно решил така за да може да извърви целия път бавно, да има време да
размишлява, и не на последно място да среща повече хора и да опознава тяхната
култура и странности. Това със странностите си го добавих от мен – той не
каза така. Защо Египет? Ами защото египетският арабски бил разбираем в повечето арабски страни – той бил нещо като базисен стандарт на езика. Защо арабски език и култура? Защото във Франция, арабския етнос е най-представен като емигрантски елемент и - по много признаци личи - все още недостатъчно добре интегриран във френското общество.
Това е истинско
чудо – за малко да се плесна по челото, но предпочетох да сипя ракийка на
двамата – на националния празник на Франция, точно когато си зациклил в някаква
статия за малкото и многото, да срещнеш своеобразно олицетворение и на малкото
и многото, под формата на симпатичен французин.
Днес, когато в един
съвременен дом имаме най-малко 6-7 хиляди предмета, които ни обграждат (при
положение, че нашите прабаби и прадядовци са били предоволни с 200), да срещнеш
млад човек, който живее месеци и година може би с вещите побиращи се само в една
раница, които едва ли са повече от 50-60 на брой – това си е за облещване и за
адмирации, признавам си.
В статията си,
преди да срещна Клеман бях писал, че многото и малкото са относителни категории –
измеренията им зависят от нашия социален и житейски опит или от конкретната
ситуация и се бях сетил, че имало надпис на белградска стена: „Един косъм в супата е
сравнително много, а един косъм на главата – сравнително малко”.
И наистина е така –
това момче беше тръгнало с малко – почти нищо, с цел да стигне до нещо голямо и важно за него –
опознаване на език, на цяла една култура – и това потвърждаваше отново онова
мое заключение, че пътя на човека е от малкото към многото. Но колко различни пътища към многото има – този, например беше точно обратното на „американската
мечта”.
Войните в човешката
история, завладяването на Новия свят не са ли и те предизвикани от ламтеж към
многото, но онова другото много – повече територия, богатства, повече роби и
влияние. Ами емиграцията, корупцията, екологичните проблеми – не са ли пак
напъни на малкото да стане много или многото да стане още по-много.
Каквото и да си
чешем езиците и пъповете – нека си го кажем, че в човешката цивилизация – поне
в материалните ú измерения, добрия живот се отъждествява с многото и никога с
малкото, колкото и да са относителни. Е, ако става дума за бой – тогава нещата
се променят.
Затова напоследък по масмедията има истински бум на класациите, рейтингите, в които се стимулира многото –
много гласувания, купувания, четения, гледания и т.н.
„Де отиваш, много?
– При много. – Чакай и аз да дойда, рекло малкото.” – казва народната мъдрост.
Дърводелецът Клеман
от Алби, не беше чувал тази народна мъдрост, но си я записа, както си записа да
потърси и филма „Чия е тази песен” – филм, който, казах му, задължително трябва
да влезе в учебниците по история на всяка балканска страна или поне в
съзнанието на всички тези, които искаме да разберем нашата обща история.
Той не знаеше дали
неговия път е път от малкото към многото, но знаеше, че пътят от
многото към малкото, е отреден за светците, а той не се смята за такъв въпреки
изпитите бузи и наболата брада.
Много е трудно,
каза ми да не следваш този път - пътят от малкото към многото в материално
измерение, когато всички край тебе са в луда надпревара. Но има и един странен
феномен – колкото повече гоним многото, сякаш толкова повече се озоваваме – о,
ужас! - с малко.
Разделихме се с
Клеман, като си обещахме да си пишем от време на време – когато имало интернет,
там където го приютяват, понякога сядал за малко да драсне няколко реда на приятели
и на родителите си. Той потегли пеша към Крумовград с раницата, и с малкото
неща в нея, по своя път към многото. Или към малкото - зависи от гледната точка.
Няма коментари:
Публикуване на коментар