понеделник, 15 януари 2024 г.

Водопадите в Източните Родопи

Стотици водопади има в Източните Родопи. На някои рекички и дерета има по пет, шест, че и повече. По каньоните на едно дере май ги преброих тринайсет. Вярно - това са сезонни водопади - те са „живи“ през два, в най-добрия случай три сезона. В проливни, дъждовни дни пък изпълзяват хиляди други водопади и скакавици. Те са еднодневни-най-много двудневни. Виждал съм ги, снимал съм ги. През лятото и в началото на есента като правило почти всички „пръскала“ си вземат отпуска.. „Марф“, например, край джебелското село Жълъдово, съм го виждал в началото на септември съвсем сух, като сахарски водопад. Бях пуснал снимка и се бях пошегувал в социалната мрежа, че водопадът е оставил графити на скалата – „В отпуск съм. Ако искате да се снимате с мен – идете до братовчедка ми Виктория, или си пуснете душа в банята, сложете саксия с мушкато и се снимайте отпред – същото е“.
Някои от водопадите добиха голяма и бърза популярност, други все още са непознати и „неоткрити“. Именно тези непознатите и встрани от главните туристически потоци са ми любими. Често те са по-красиви и от най-популярните, но някои от тях са и доста трудно достъпни. Избягвам да давам координатите на повечето, именно защото са далече от асфалтови пътища, а и за да дам възможност на сериозния любител на природата сам да си открива красотите, ако ги търси и наистина обича планината. Никога не съм се осмелявал да кръщавам водопади, скали, или каквото и да било в Родопите. Това е свещена планина, магичен свят и аз съм много дребен и мравчест за да давам имена на нещо толкова могъщо и тайнствено, почти божествено.
Но има човечета, дето дръзват. Не знам по силата на какво се смятат за достойни да дават имена на скали, водопади и не знам какво още. Може да си кръстиш детето, може да дадеш име на котката си или на хамстера си. Може да си кръстиш и китарата ако искаш, като Би Би Кинг.
Онзи ден се натъквам на най-новото име - един от най-красивите водопади, на който бях пуснал снимки преди има-няма две години. Гледам, кипри се на електронната карта с името „Метла“. Фак! Не знам наистина каква му е културата, с която е закърмен на тоз човечец и коя му е любимата поп-фолк певица, но да кръстиш водопад „метла“ е все едно да си кръстиш детето Боклукчо. При положение, че повечето ни големи и хубави водопади у нас се наричат я „пръскало“, я „скакавица“, или „падало“. И пак при положение, че първо трябва да се пита как го наричат местните. Още когато бях пуснал снимките бях предрекъл, че скоро този водопад ще гъмжи от туристи. Добре – нека гъмжи, планината е за всички, но за Бога, братя, не го наричайте „Метла“! И спрете да кръщавате както ви хрумне, каквото и да било в тази планина Родопи, освен ако не сте Бог, цар или поне Правителството!

2 коментара:

  1. Между другото да уточня, че специално за името на "Метлата" Биримирка сме питали местните и те не знаят. Един ваш познат имаше задача да разпита, когато му дадохме координатите на водопада. Освен това на няколко вече известни източнородопски водопади сме разбрали местното име и сме го използвали. Само че се появиха голям процент недоволни хора от турските имена. Изводите си ги правете вие, но ние напълно подкрепяме да се ползва първо местното име, второ ако няма такова да се наименова на реката или местността към която принадлежи. Твърдя, че се придържаме към някакви географски правила.

    Между другото да ви информирам, че каньонът на водопад Метлата бе забелязан по сателит и топографски карти много преди вие да пуснете статията за него и си стоеше в плановете за проучвания. Беше въпрос на време да бъде посетен.

    Със здраве!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не знам кое Ви дава право да му давате име (грозно при това)? Можехте да си го оставите да си е анонимен, както сте Вие в момента? Или да се зове по името на близката махала. Знаете, че имена на топоними се дават със специална държавна комисия, ако има нужда. И слава Богу, че не знаете за десетките други красиви и потайни водопади из тези краища!

      Изтриване