Помня я, как няма да я помня онази 1992 г. С
много неща ще я помня, но и с „Палео-фестивала” в Нион, Швейцария. Тогава за пръв път гледах и слушах на живо толкова музикални звезди, че в главата ми в един момент стана пълна каша – кой какъв
е, в кой стил е известен и с какви песни. Беше един страхотен празник за душата,
който трая четири-пет дни. Години след това изравях едно или друго име, търсех за него
по-подробна информация и „осъзнавах”, „осмислях” какво съм слушал тогава. Същото се повтори за
щастие и през 1995 г.
Та тогава в 1992 г, в Нион, в рамките на фестивала „кацнаха” няколко големи звезди
на блуса – Ерик Клептън, Албърт Кинг и Би Би Кинг. Клептън го пропуснах – не можах
да го гледам на живо, но Албърт и Би Би ми отвориха очите, че това е „моята” музика.
Един от любимите стилове – дотогава просто не съм го осъзнавал, защото през
годините на соца блуса не беше много обичан от определящите насоките на
музикалния живот у нас. Албърт Кинг почина само 6 месеца по-късно, а Би Би - вчера – на 89 г. Той гонеше седемдесетте тогава,
беше истинска легенда и публиката го посрещна наистина като крал на блуса.
Много
неща видях за пръв път на този концерт -
че човек на такава достолепна възраст - та той беше на възрастта на баща ми - може
да концертира и тълпите да реват с глас на негови песни. Че и китарата може да
си има име – не марка, а име като на член от семейството - тази на Б.Б.Кинг
се казваше Люсил. Той току я потупваше с
блеснал поглед и само казваше: „Люсил - май
гитар”, сякаш искаше да каже, че са си двойка отдавна. И аз дрънках на китара още
от студентските години, но и през ум не ми беше минавало, че мога да си кръстя
китарата примерно Любка или Петя. Би Би Кинг беше впечатляващ – не с клатене на
главата и с мятането на буйни коси, не с подскачане на сцената като палячо,
макар по своему да беше ексцентричен –
не, той имаше някакво добро излъчване, тежко, голямо и покоряващо. Сам изпълваше
сцената с присъствието си – с плътния си, специфичен глас, допълван от специфичния
електронен глас на Люсил, с усмивката си. С някаква особена лекота правеше солата си - сякаш дебелите му пръсти сами си намираха струните и прагчетата където трябва да се озоват. И блусът се лееше омагьосващ. За пръв видях и как един „крал” може да
бърка в джоба си между две песни и да хвърля дребни монети на публиката. И
публиката – тази ревяща и танцуваща публика ги събираше като безценни трофеи за спомен от
своя кумир. Аз не можах да взема от тези монети, но остана в мен завинаги
тръпката, „разтапянето” когато слушам тази музика наречена блус. И знам, че когато слушам легендарната "The Thrill Is Gone", тръпката към блуса няма да си отиде.
Благодаря ти Би Би!
Няма коментари:
Публикуване на коментар