сряда, 30 декември 2015 г.
четвъртък, 24 декември 2015 г.
вторник, 22 декември 2015 г.
Къщата с часовника
Коко иска да влезем вътре. На минаване покрай нея е
видял, че е тъмна и страшна, а страшното винаги привлича. Само една мъничка,
червеникава светлина се е мярнала през едно от прозорчетата. „Това е аларма”,
казва той. В неговото съзнание тази къща е едно много загадъчно и призрачно
място.
„Искам да влезем в тази
къща. Тя е измислена. И в нея сигурно има много играчки. Палячовци, кукли,
колички. Искам да влезем. Хайде, де! Ама с тебе, защото мен много ме е страх
сам. Хората ги няма защото са отишли да живеят в другата им къща.”
И защо са сложили
аларма?
„За да не влезе някой
да им открадне играчките. Или времето.”
За него къщата с
часовника е тайнствен свят, плашеща риба, която неудържимо привлича.
На другия ден
посещаваме къщата и се качваме чак на тавана, където е механизма на часовника. Бащата
на днешния собственик е правил часовника сам, през 1957-58 г. Изумителното е,
че е нямал китка на лявата ръка, изгубена вследствие на взрив на бомба. Зъбните
колела са от бронз, отливани са в Пазарджик по специално зададени размери. Така
бай Тодор с едната ръка се е увековечил. Това е единствената частна къща с
часовник в България. Има други подобни, но те са обществени. Кой ще наследи
часовника? Сина на бай Тодор – Христо, има двама сина, но те си имат нови, уредени къщи и едва ли ще се върнат отново в старата.
Къщата с часовника, строена в 1931 г. (сн.Алекс Попов)
Къщата с часовника. Много
добре поддържана, тиха къща. Бяла къща.
От вътрешната страна,
откъм механизма, часовете са написани наобратно и стрелките също се движат
обратно, както е всъщност при всички часовници гледани от обратната страна. Сигурно
така е и с времето. За нас то върви по един начин, а погледнато от друго
измерение, от друга страна, то върви по напълно противоположния път.
Така както за Коко хората
вървят по два противоположни, но напълно нармални пътя – малките растат и ще
станат големи, а големите се смаляват и един ден стават малки.
В къщата с часовника
времето сякаш е спряло. В нея за време не се говори.
Стрелките се въртят,
механизмите цъкат, и времето ни чака да направим геройство, или някоя грешна
стъпка.
Времето…
Тръгваме си с Коко от
къщата с часовника, радостни от това, че сме били заедно и че (почти) сме
видели нещо толкова тайнствено, неуловимо и… страшно, като времето.
(Къщата с часовника е в град Ракитово, в южната махала по пътя за ресторант "Светлоград". Строена е през 1931 г, а часовника - през 1958 г)
неделя, 20 декември 2015 г.
Лютиерът *
Наложи се да му се
обади два пъти по мобилния, за да разбере как да го открие. Наистина беше
засукано – ателието се оказа встрани от сресаната вилна зона с големите дворци,
оградени с високи, надменни дувари. Каза му: „след ресторанта, два пъти наляво
на разклоните и ще видиш един сив нисан”. Въпреки това се обърка, защото не
повярва, че онези недовършени, мрачни постройки могат да са ателие на лютиер. И
то на един от най-добрите лютиери в страната. Отгоре приличаха на обори.
Когато влезе вътре
се успокои. Миришеше на дърво и на музика. В най-различните им форми. Навсякъде
се виждаха късове от явор и бор на най-различна възраст, както щеше да разбере
по-късно. Докато разглеждаше, майсторът започна да разказва как се зачева
и ражда един инструмент.
Показа му как се
копае долната дъска от явор. „С най-великия инструмент”. Чаена лъжичка. С нея
лесно се постига нужния овал и релеф и обира повече материал отколкото ако си
играеш с шкурка.
А дървото, как го
избира? Ами явор, разбира се. Европейският явор е най-добрият материал за струнни инструменти, включително и китари. Чуй как звъни тази дъска. Това е
тригодишен явор, расъл на сянка. Или пък това парче дърво – то е на шест години.
Лютиерът хваща за горния край четвъртитите, необработени парчета с едната ръка,
а с показалеца на другата почуква като с чукче по долния край. Тоновете
наистина са различни. Никога не е надавал ухо, че дървото може да пее. „Най-чиста
е музиката в 30-годишният явор, но той се намира трудно. Затова е и скъп. А под
две години дървото още не е узряло за музика. Доброто дърво се усеща и по
миризмата. Когато ароматът е балансиран – нито тежък, нито много смолист, нито
пък „зелен”, тогава дървото е най-добро. Този нюх, обаче се придобива с опита.”
Лютиерът сяда за
пръв път откакто е пристъпил прага. Сякаш изведнъж го е осенила спокойна и мъдра мисъл. В
единия ъгъл на ателието се кипри огромен варел, пригоден за печка. „Не е много
топло, но е поносимо. Температурата и влагата трябва да са умерени, там където
живеят музикални инструменти. През зимата, има дни когато нищо не правя, но
идвам и паля печката заради инструментите, да им е уютно”.
На някои места се
виждат големи паяжини. Паяците били приятели на дървото, му обяснява, те ловели
дървоядите, мухите и другите немузикални буболечки.
„Материал купувам
само от един човек, който знае какво ми трябва и откъде да го достави. Дървото
е живо същество. То трябва да се убие с любов, от добър човек. Само така няма
да се сгърчи, да се затвори, а всяка негова клетка ще е максимално отворена за
чистата музика.”
Накъдето и да се
обърне вижда грифове, парчета от гърбове на китари, на различен етап от процеса
на работата. На един прът висят 7-8 още недовършени китари. Някои са с по два
грифа, други са с различни резонантни отвори, а половината са с гръб от
специално обработен стъклен плат. Той разказва с топлота за всеки инструмент,
обяснява бавно, сякаш има низ от безкрайни следобеди на разположение. Сякаш
говори за свои деца, в къща претъпкана с музика.
Не знае как е минал
почти един час. Тръгва си като омагьосан, без дълги сбогувания. Не се обръща
назад, за да остане дълбоко в него споменът за всяко кътче от този храм на
музиката, за всяко парче дърво, за всеки мирис. Споменът за лютиера, който таи
в себе си топла и светла любов към дървото. И към чистите звуци.
* Спомен за едно мое посещение при лютиера Весо Белевски от Хасково преди няколко години.
петък, 18 декември 2015 г.
"Преплитане" на Башо
В "Преплитане на езици" предлагам няколко превода на едно от
най-известните хайку на Башо. Впрочем на английски намерих
цели осем превода на този стих, но пускам само три.
Хайку е стара японска поетична форма съставена от 17 срички. Както ще се убедите не всеки от преводите спазват това условие, но важното в случая е предаването на
смисъла и различното звучене на всеки език.
*** (японски)
ヘレン=クレイグ=マックロウ
ヘレン=クレイグ=マックロウ
(shizukasa ya
iwa ni shimiiru
semi no koe)
*** (англ.)
Ah, tranquility!
Penetrating the very rock,
a cicada's voice
(пр. McCullough)
*** (англ.)
Lonely stillness—
a single cicada’s cry
sinking into stone
(пр. Hamill)
*** (англ.)
quiet
into rock absorbing
cicada sounds
(пр. Corman/Kamaike)
*** (бълг.)
Тишина наоколо.
Прониква в сърцето на скалите
лекият звън на цикади.
(пр.Любомир Занев)
Тишина наоколо.
Прониква в сърцето на скалите
лекият звън на цикади.
(пр.Любомир Занев)
*** (рус.)
Тишина кругом.
Проникает в сердце скал
Лёгкий звон цикад.
*** (фр.)
Le chant des cigales.
*** ( бълг.)
Спокойствие
пронизва скалата
цикадена песен.
(пр. мой)
*** ( укр.)
Тиша, мир і лад.
Десь там тоне
межи скель
цвіркотня цикад.
(пр.Микола Лукаш)
сряда, 16 декември 2015 г.
Кътче за размисъл
Природният феномен "Провиралото", край с.Мъженци, обл.Кърджали. Древно култово място, а днес свързано с поверие за здраве и изцеление, посещавано от много местни хора. Който е дошъл за изцеление на някоя болест, трябва да се провре три пъти, като трябва да казва специални думи за здраве. Задължително е и да носи някоя своя дреха, която трябва да закачи на крушата край самата скала, с което символично се освобождава и от болестта си.
неделя, 13 декември 2015 г.
Не кръгла, а малка...
Светът някак си изведнъж отесня.
И човека вече не го е страх от него.
Да направиш околосветско пътешествие е вече фасулска работа, стига да си млад, луд и да нямаш язва. И тръгнаха един през друг - околосветска обиколка с велосипед, със самоделно направена яхта, на автостоп...Да не забравя - има и околосветски круизи с кораб само за 100 дни. За тях не е нужно да си млад и луд, а само да имаш пълна кредитна карта.
Светът взе да става тесен, което е на една крачка от скучен. И затова хората търсят все повече предизвикателства от всякакъв вид.
Не знам дали някой може да даде точна статистика (естествено че не може), но на мен ми се струва, че в момента 3038 души са поели на околосветско пътешествие. С яхти, коли, велосипеди, мотори, самолети..
Не за да докажат, че Земята е кръгла, а за докажат, че Земята е малка.
И човека вече не го е страх от него.
Да направиш околосветско пътешествие е вече фасулска работа, стига да си млад, луд и да нямаш язва. И тръгнаха един през друг - околосветска обиколка с велосипед, със самоделно направена яхта, на автостоп...Да не забравя - има и околосветски круизи с кораб само за 100 дни. За тях не е нужно да си млад и луд, а само да имаш пълна кредитна карта.
Ето един потеглил на околосветско пътешествие (може би)
с нестандартно превозно средство (сн.Интернет)
с нестандартно превозно средство (сн.Интернет)
Светът взе да става тесен, което е на една крачка от скучен. И затова хората търсят все повече предизвикателства от всякакъв вид.
Не знам дали някой може да даде точна статистика (естествено че не може), но на мен ми се струва, че в момента 3038 души са поели на околосветско пътешествие. С яхти, коли, велосипеди, мотори, самолети..
Не за да докажат, че Земята е кръгла, а за докажат, че Земята е малка.
Абонамент за:
Публикации (Atom)