Покрай информацията, която събирах за един мой разказ, попаднах на интересна находка - за историята на „виенското колело”. Eдва ли името Питър Мънди е познато на българите, освен може би на шепа историци. Това е английски търговец и пътешественик, обикалял из Индия, Китай, Русия и Европа. Роден е през 1596 г, а през 1620 г е минал и през земите населени с българи в тогавашната Османска империя, тръгвайки от Константинопол за Англия на кон. За Свиленград, в бележките си споменава прочутият каменен мост, построен по заръка на везира Мустафа паша от Мимар Синан. После прекарва няколко дни във Филибе – Пловдив, по време на панаир (по всяка вероятност по случай празника Байрям) и описва изключително интригуващата вертикална въртележка, предшественик на днешното „виенско колело”. Въртележките били три типа, направени от дърво, като на този вид, пригоден за децата имало приспособления да ги пазят да не паднат, подобие на днешните кабинки. Те били задвижвани от хора, естествено.
Откъс от пътните бележки на Peter Mundy, 1620
Иначе всички знаем, че първото голямо метално колело е направено от американеца Ферис за Чикагското изложение през 1893 г. Алеко Константинов в „До Чикаго и назад” ни дава сравнително описание на тази голяма „карнушка” и нашите, които са действали по панаирите:
„На пътя ни се изпречва колосалното желязно колело - Ferris Wheel! Нашите карнушки са дървени, а тази в Чикаго е желязна; у нас, за да се въртиш, влизаш в едно сандъче – в Чикаго влизаш в един голям вагон, в който свободно насядват на столове петдесет души; у нас на колелото са закачени десетина сандъчета; в Чикаго – петдесетина вагони; у нас карнушката е около десет метра висока, в Чикаго – сто метра, или колкото три минарета едно над друго; нашата карнушка се върти с помощта на две-три циганчета, в Чикаго – с помощта на грамадни сложни машини; у нас се плаща за въртение едно червено яйце, в Чикаго – половина долар.”
„На пътя ни се изпречва колосалното желязно колело - Ferris Wheel! Нашите карнушки са дървени, а тази в Чикаго е желязна; у нас, за да се въртиш, влизаш в едно сандъче – в Чикаго влизаш в един голям вагон, в който свободно насядват на столове петдесет души; у нас на колелото са закачени десетина сандъчета; в Чикаго – петдесетина вагони; у нас карнушката е около десет метра висока, в Чикаго – сто метра, или колкото три минарета едно над друго; нашата карнушка се върти с помощта на две-три циганчета, в Чикаго – с помощта на грамадни сложни машини; у нас се плаща за въртение едно червено яйце, в Чикаго – половина долар.”
Порових се специално после в нета, и установих че
наистина – в „Уикипедия”, на страницата на "БиБиСи" и на още много места, в английски,
немски и френски източници се цитира откъса на Питър Мънди от 1620 г като
първото писмено споменаване на този тип увеселителни колела и винаги се
отбелязва град Пловдив (Филибе).
Така че – честито – освен родина на „кирилицата”,
на киселото мляко, вече сме родина и на „карнушката” или ако предпочитате на „виенското
колело”, което предлагам да се нарича вече „пловдивско”.
За по-любознателните ето връзка към страницата на „БиБиСи” (на английски).
Рисунка на пловдивската карнушка от Peter Mundy
Почти цялата книга с бележките от пътуванията на Мънди, може да бъде намерена в интернет под заглавие "The travels of Peter Mundy in Europe and Asia, 1608-1667".
Поздравления за откритието, Иво! Чак сега научавам за Пловдивското колело и наистина принципът е същият, както на Виенското, Лондонското, Мелбърнското, Парижкото и всички останали, при които са използвани нови технологии, но принципът е приложен във "Филибе" около 2 века и половина преди появата на Чикагското. Не е изключено Ферис да е мярнал скицата на Мънди и от там да му е дошла идеята.
ОтговорИзтриване