На покрива на сградата на един родопски град и
съвсем близо до ръба, стои самотна, може би малко колеблива фигура и както се
вижда отдалеч – странно облечена.
Сградата изглежда хем изпъкнала, хем леко смалена,
въпреки че е на четири етажа и е лято. По-точно - на три етажа, но ако броиш
таванските – пак са четири.
Максим…
Не, нека да е… Марирус.
Точно така – Марирус е този, който стърчи
несъразмерно голям отгоре на покрива, с възбудени вени, характерно грозноват,
като герой от абсурдна пиеса. Обаче, понеже по-горе споменахме, че стои малко
колебливо, нека го използваме за допълнение на описанието – на покрива на
четириетажната сграда, Марирус се открояваше колебливо като грозноват герой от
абсурдна пиеса.
Съсредоточава се уж, а според неговите думи, изпуснати
в едно импровизирано интервю за “Le point” - сгъстява въздуха край себе си. Гледа с квантов
поглед в една точка, някъде в далечината и иска да осъществи връзка с Онова
Наоколо И Навсякъде, което никой не знае как точно трябва да се нарича. И затова
всеки го нарича както си знае.
Сградата е точно подбрана като разположение,
височина и перспектива. Да е представителна, с ведро изражение и с достатъчно
свободно пространство наоколо – откъдето по всяка вероятност идва усещането за
изпъкналост. Долу, площадката на двора вече е оборудвана с всички необходими
неща – специалното бяло платно с кафявия кант е добре опънато, асистентите с
четките са там – важни и в нервно очакване, като свити пружинки. Там са
линейката, фотографите, изкуствоведите, камерите, зяпачите… Всеки си знае
мястото, защото няма право да пропусне.
Е, Марирус, завърна се у дома…
Къде са сега тези, дето те наричаха “Русо
Кървавицата”? Сигурно са наблизо безименни, смалени, смахнати от завист. Или
ще следят отразяването на дългоочакваното културно събитие по телевизията.
Градчето плете спокойния
си ритъм – движещите се като хлебарки автомобили, тъмните хора по балконите на
белите къщи, нарастващата снага на пушек
от нещо запалено в края на ливадата на отсрещния хълм. Градският пейзаж е попълнен
с нови офиси на банки, магазини за мобилни телефони и дрехи втора употреба. Зелената
елипса на стадиона. Лятото е примамливо тук - въздухът е чист и приятелски се
вмъква в дробовете на хората. Дърветата, с различно зелени премяни –
по-тъмнозелените на черните борове и по-светлите на габъра и на бука, създават
една рядка феерия, омайваща туристите идващи от равнината. Зеленото сякаш убива
силното слънце и то не е така ослепително за очите.
Да-а, всякак са го
наричали. На Запад го приемаха като ексцентричен артист и медиите го хвалеха,
защото им пълнеше колонките с арт-сензациите. Тук, у дома, естествено, го
мислеха за побъркан некадърник. Като “какво толкова”. Макар че вестниците не
пропускаха да отразят всяка негова проява в чужбина, така както и на Кристо –
другия ексцентрик. И ето, сега се беше върнал. Сякаш беше избягал от картината
на местен художник и пак се връщаше за да заеме мястото си в нея след години.
За последния скок?
Статуя в един от тунелите на Лувъра