Накъдето
и да се обърнем днес "виждаме" неговото име. Локомотиви, кораби,
подводници и най-вече автомобили, пътуват благодарение на Рудолф Дизел и
открития от него двигател. Всъщност пълното му име е Рудолф Кристиан Карл Дизел,
ама на кой ли са му притрябвали всичките му имена, когато за историята той си е
просто Дизел. Ако не сте се сетили още - той е германец, но това не му пречи да
е роден в Париж през далечната 1858 г., когато България още изобщо я няма на картата на света. Израства и учи - първо в Лондон, а после в Мюнхен – в Политехническия
Университет, след което работи като инженер в завод за хладилници. Неговата
любов, обаче са двигателите и той изцяло им посвещава живота си. Отначало имал амбициозната цел да създаде двигател, който да използва като гориво
въглищния прах, струпан на цели планини в Рурския басейн. (Ех, защо някой не изобрети
двигател работещ с шлаката от оловно-цинковите производства, която също е цели
планини край моя град.) Както и да е, не успява да се справи с тази задача, но през 1893 г, Дизел
публикува труд върху цилиндров двигател с вътрешно горене, и колкото е да е
нескромно, го патентова и го нарича на свое име. Следващите пет години прави подобрения на двигателя, като по време на едно изпитване едва не загива
поради експлозия. Но това е риска на първооткривателите. Всъщност, Дизел доказва
с този двигател, че горивото може да бъде възпламенено и без искра, с помощта
на нагнетен въздух. Успехите му се дължат изцяло на добрите му познания по
термодинамика – един дял от физиката, който мнозина от нас днес не обичат,
включително и моя милост. През 1897 г, когато работи в заводите Maschinenfabrik Augsburg-Nurnberg, известни днес с много по-лесното за произнасяне „М.А.Н.”, двигателят
му е напълно готов и изпитан с успех. Теоретичната му ефективност е 75 %, при
само 10 % ефективност на парния двигател. Ако се питате с какво гориво е
провеждал изпитанията на моторите си, ще ви кажа направо – с бензин, тъй като
дизеловото гориво тогава още не е измислено.
През 1898 г. Рудолф Дизел е на 40
години и е вече милионер. Неговите двигатели обаче не си пробиват така лесно
път към масово приложение в „каруците без коне”- автомобилите. Поради големите
си размери, двигателите се използват първо в корабите и в току-що изобретените
подводници. Едва през 20-те години на ХХ век в САЩ се поставят в трактори и
автобуси, а през 1937 г, фирмата „Мерцедес” пуска и първият лек автомобил с
дизелов двигател.
На 29 септември 1913 г. Рудолф Дизел
се качва на кораб за Лондон като преди това е оставил на жена си куфарче с
20 000 марки, но с молба да го отвори след една седмица.
Любопитен факт от биографията му е,
че е бил запален есперантист и смятал, че есперантото е естествена връзка
между основните езици по света.
През 1952 г на негово име е учредено
най-високото немско отличие за открития в областта на технологиите и
естествените науки, което се присъжда на всеки 3 години.
Няма коментари:
Публикуване на коментар