-
Знаеш ли какво е паламарка – пита ме Тиери. Той е около
седемдесетгодишен, слаб, но с живо, одухотворено лице. Обича да се шегува.
-
Пала...пала-марка... – прехвърлям наум френския си
речник и след като се уверих, че в него такава дума няма, започвам да търся в
българския.
-
Това е старо дървено сечиво, употребявали са го при
жътва – не ме оставя Тиери да се сетя сам. Слагало се е на пръста, за да не се
порежеш със сърпа. Във Франция също имаме такива, и испанците са ги имали, но
само в България, паламарките са с три дупки – да си пъхнеш трите пръста. Нашите
са с по един пръст.
Заговорилият ме благ французин е дошъл на екскурзия в България с жена си, за да посети някой и друг манастир,
някой и друг паметник, и да потърси стара, едновремешна паламарка. Оказа се, че е
пенсиониран учител по история, който сега колекционира стари, селскостопански
сечива. Когато разказва с жар за своята колекция виждах как се оживява целия,
как се впуска в най-дребни подробности. Сигурно тези сечива го връщаха в неговата
младост, или в него се таеше духът на предците му земеделци – не знам.
Напоследък – просто така става –
ми се случва да общувам с пенсионери – чужденци по разни краища на България. Често
се натъквам на хора, които си имат сериозни, макар и понякога странни хобита –
с две думи правят живота си интересен дори и на тази възраст. Намират си
страст, смисъл ако щете, да се радват на всеки ден, на някоя дреболия дори. Мислех,
че това е присъщо по-скоро на децата – да се радват на всяко дребно откритие от
окръжаващия ни свят, но се оказва, че в голяма степен и на възрастните с много
свободно време – на онези, живеещи в страни, които са имали историческия шанс и
волята да са малко по-напреднали в развитието си от нас.
В Шипченския манастир, който
повечето хора още наричат „руската църква”, съм се прехласнал по биенето на
камбаните в пет следобед – този най-красив и божествен звън, какъвто няма в
никой храм в България. До мен се оказа стария звънар на манастира бай Дечко –
полусляп и побелял, който взе да ми разказва, че обучавал едно младо момче за
свой заместник и как на младини и него го обучавали в канона на биене на
камбаните. За всеки празник и част от деня си имало различна мелодия. А
камбаните били отляти в Русия. После, вътре в манастира помагам на белгиеца Жан
да си купи българска Библия. Ходатайствам му и да получи посвещение от един от
монасите и той се радва като дете. След това Жан ми обяснява как имал над
тридесет библии на различни езици – това била голямата му страст. Където
пътувал в чужбина си донасял Библия на съответния език. Аз си мислех през това
време как може да се напише чудесна пиеса с герои стар, полусляп звънар и
колекционер на библии с техните си лични истории и страсти.
Докато Жан си взимаше
благословията от монаха аз се сетих за един нашенец – Бай Ахмед, който
разказваше преди време - още преди света да се раздели на "шарлита" и "нешарлита", как у дома си, в единия край на масата държал Свещения
Коран, а в другия – Библията, и как месеци наред почитал по малко ту от едната,
ту от другата свещена книга и се опитвал да намери разлики, а намирал само прилики. „Не мога, бе, разбираш ли, не мога да открия някакви големи разлики”,
казваше и се подсмиваше едва ли не гузно. Той нищо не колекционираше, гледаше
животни и си задаваше въпроси – какво е живота, какво е вярата и на какво ни
учат свещените писания на едната и на другата вяра.
Попадал съм и на други колекционери
от онази част на Европа – кой събира разни дрънкулки, кой пощенски картички,
кой музикални инструменти, кой рисува и прави акварели на по-интересните места където ходи. И се опитвам да си спомня дали имам познати, роднини, на възраст около 70-те да речем, и които да изпитват удоволствие да се радват
на всеки ден по свой си начин, да научават нови неща, да колекционират разни
вещи. Опитвам се, но не мога да се сетя – сещам се за такива, които знаят как
се копаят картофи и домати. И за други се сещам, които могат с голяма точност
да ми цитират къде, в кой магазин тоалетната хартия, или кренвиршите са
най-евтини.
Знам че ще кажете – какви ги
дрънкаш – как можеш да сравняваш онези там пенсионери, които си живеят охолно и
мислят за развлечения, с нашите тук отрудени, болни възрастни, които са
ограничили взора си само до оцеляването. Така е – социалният фон, социалното
ниво е нещо много съществено, но само това ли е. Не е ли разликата и в начина на мислене, в погледа
към красивите неща, възпитаван още в ранна възраст. Не са ли били тези настоящи
пенсионери такива и преди да станат „свободни възрастни”. Защото да
колекционираш нещо означава да имаш духовни търсения, да имаш усет към красивото,
различното, а не само да заспиваш пред турския сериал по телевизора и да
проклинаш съдбата си.
Мисля си, че тогава, когато, както
казваше големият хърватски писател Мирослав Кърлежа „животът заприличва все
повече на поглед към стая, на която вратата полека се затваря – тихо, безшумно,
- и все повече се стеснява процепът на тая полуотворена врата, и все по-малко
се чува от другата страна, където е имало много смях, движение и гласове...”,
та тогава, едва ли бих искал точно сериали по телевизията да гледам и да
сравнявам цените на стоките в различните магазини.
Така си мисля, а може и да не съм
прав.
https://timeheroes.org/ssb/procheti-istoriya-nezryasti
ОтговорИзтриванеБлагодаря за връзката - интересна инициатива е "Подари история" - смятам да се включа. :))
ОтговорИзтриване