Ха! – егати темата –
ща кажете – що за простотия! Или перверзия. Или и двете заедно. А темата си е най-нормална,
като темите за цената на свинското преди Коледа, или за фалита на КТБ, например. Но и не съвсем. Повод за размислите ми дава изложбата, която направи през декември 2014 г известната френска фотографка Мариан Розенщил в Парижката галерия „Le
Petit espace”.
Няма как да не сте забелязали, че месечния цикъл при жените е тема-табу в нашите общества. И то от векове. „Мръсна”, неприлична тема, свързана със страхове,
суеверия и „бабини деветини”. Заблуди, проклятие, срам. Впрочем изложбата на Мариан Розенщил, беше
озаглавена „The Curse” -
демек „Проклятието”. Но за мен, от
снимките, които видях, няма никаква изчанченост, нито простотия - има поезия. Простотия са рекламите на дамски
превръзки. Преди време бях писал в послеслова на първата ми поетична книга:
„Винаги има поезия някъде” – и френската фотографка доказва това. В
„месечините” на жените (както са споменати в Библията) също може да има поезия,
стига да има кой да я открие и да я покаже. Да има усета и смелостта за това..
В някои френски райони, до скоро имало поверие, че жените в цикъл ако минат през нивите с разкрачени крака, кръвта им унищожава голите охлюви. (The Curse, 2014 ©Marianne Rosenstiehl)
Може би всичко тръгва от Светото писание: „Оная жена, която има течение и
течението от тялото й е кръв, да бъде нечиста седем дена; и всеки, който се допре до нея, ще бъде нечист
до вечерта”(Левит 15:19). И това остава, и се интерпретира през всичките
следващи векове в юдаизма и християнството. После и в исляма. А религиите както
знаем, са майстори да налагат табута, да карат човечеца да се чувства грешен,
нечист, нищожен.
В интервю по повод изложбата, Розенщил разкрива, че се е подготвяла дълго
преди да подходи към реализиране на проекта. Подготвяла се е мисловно. Психологически.
Исторически. Имала е периоди на тотално възмущение и объркване, преди да изчисти и успокои идеята си. Това личи от 24-те снимки, които обхващат почти целия диапазон на
„месечините” – от първото посещение при гинеколога, през легендите и
суеверията, през „менструациите” на травеститите, до деветте снимки на жени в
менопауза. „Дебаркирането на англичаните”, например е кодирана фраза, използвана от французойките
когато споделят, че цикъла им е дошъл, но в исторически план това препраща още
в 1815 година, когато английски войски дебаркират на континента за решителна
битка срещу Наполеон. Тогава английските войници са носели червени униформи.
"Дебаркирането на англичаните" (The Curse, 2014 ©Marianne Rosenstiehl)
Широта на възгледите и култура, зрялост и красота във всеки детайл – това е
почерка на един голям човек на изкуството, какъвто без съмнение е Мариан
Розенщил. Тя е фотограф с богат опит, работила за агенции „Sigma” и „H&K”. Многократно нейни
снимки са били на първа страница на „Vanity Fair”, „Фигаро”, „Мадам”.
Точно широтата на възгледите, разкрепостяването в изкуството, което е мярка
за културата на един човек, на една група от хора, на едно общество – това е
главния аспект, който искам да подертая при подобни прояви. Това си мислех и
когато преди година гледах фотографиите на аржентинеца Нестор Диаз, който пък беше
„дръзнал” да направи серия снимки на жени, голи от кръста нагоре, след
мамотомия.
"Сони в цикъл" (Някои травестити, веднъж месечно се порязвали между краката за да симулират, че имат цикъл) (The Curse, 2014 ©Marianne Rosenstiehl)
И много ми се иска да виждаме и у нас подобни интересни фотоизложби, на наши фотографи, които
застават зад смела идея, откриват ясна позиция, вдигат завесата пред
теми-табута или „неудобни” явления в нашето общество, или просто откриват поезията
в ежедневието ни от друг ъгъл.
Няма коментари:
Публикуване на коментар