Има страни, в които литературните
конкурси са институция. У нас не е така, макар годишно да се провеждат сигурно
над сто лит.конкурси и конкурсчета. В нашата страна институция е по-скоро
футболното първенство, но аз няма да говоря за футбол, защото нищо не разбирам от
този бизнес – ще говоря за една литературна награда. Не бих казал, че нашата
съвременна детска литература ми е до болка позната - не, по-скоро имам поглед от последните 5-6
години и тези впечатления са до голяма степен свързани с участието ми като член
на журито на конкурса за детска литература „Петя Караколева”.
Тази година отново бях поканен да
съм в журито на въпросния конкурс, което приех с подобаващата отговорност.
Предоставени ми бяха около 15-на книги, като ми заявиха, че като ги прочета, ще
получа и друга част книги, които в момента били на разположение на членовете на
журито в София. Започнах усърдно да чета, водех си бележки, правих справки в интернет за някои автори и техни
произведения - и така близо седмица. Тъкмо когато бях приключил и очаквах да
получа втората партида книги за конкурса, ми се обади секретарят на Читалище
„Обединение” - съорганизатор на конкурса, за да ми заяви, че няма нужда да чета
другите книги – журито единодушно е определило лауреата – писателката Петя
Александрова. Предвид на житейския ми и литературен опит, и на географските
ширини където живея, успях само да зяпна и да не си давам вид на много ядосан.
Но бях. Оказа се, че никой от журито не е сметнал за необходимо да ми се обади
по телефона и поне със зле прикрито неудобство да ми поиска мнението. В интерес
на истината аз бях отличил като открояващи се доста над другите, две творби –
книгата със стихотворения на Димитър Златев „Ръководство за рицари, шампиони и
други юнаци” и „Смокиново момиче” – сборник включващ едноименната повест плюс
разкази на Петя Александрова. Т.е. въпросът не е в това дали книгата не е добра
като качество, а в това, в кой сериозен конкурс журито взема решението си без
да има предвид гласовете и мненията на всички членове, и на всичкото отгоре ги
лишава от възможността да прегледат всички книги заявени за участие. Отговорът
в стил „радио Ереван” би могъл да е: а) в конкурс, в който жури са Петка и
Чапаев; б) каква е тази чуждица: „сериозен конкурс”? А ако излезем от шеговития
тон, отговорът ще е: в нито един.
Терзанията на един член на жури
Това не е колегиално, не е
морално, и – просто е провинциално като поведение.
Друга подробност – повестта
„Смокиново момиче” вече е била издавана през 2001 г, като отделна книга, а през
2014 е преиздадена, като към нея са добавени разкази – т.е. тук има
противоречие на условията на конкурса – книгите да са НОВОиздадени през 2014 г,
а не ПРЕиздадени. И ако по отношение на нивото на книгата – аз съм на мнение, че
това е една добра книга (дали е най-достойната – не мога да кажа – поради вече
споменатия факт, че не съм прегледал всички книги), то по отношение на
спазването на регламента съм на мнение, че той е нарушен. Опитвам се да разбера
логиката на председателя на журито, уважаваният от мен писател Петър Анастасов
– ние сме четирима на едно мнение за лауреата – онзи там в провинцията и да е
на друго мнение – пак сме 4:1, така че...той няма глас. В случая става дума,
първо – за гаф в цялостната работа на журито и второ - по-скоро за разминаване
в изискванията на регламента. И тук стигам до регламента и до един, според мен,
недостатък – не може в конкурс на името на изтъкнат писател като Петя
Караколева, която е писала, вярно - и поезия и проза, наградата за отделна
книга да е само в един раздел –да се състезават и то на равна нога и поетични
книги, и такива в проза, че даже и книги с нотирани песни вътре. Ако някой
направи паралел с Нобеловата награда за литература, може да каже - ама там също
в списъка се състезават и поети, и прозаици, и драматурзи. Да, но там наградата
се дава за цялостно творчество, а не за отделна книжица – затова нещата не са
съпоставими. Така е и при световната награда „Х.К.Андерсен” – там пък се
отличават автори за „траен принос към детската литература” и се разглеждат по
пет творби. При такъв цялостен подход, можем да говорим за поставяне рамо до
рамо на поети и разказвачи. В нашия случай е все едно да обявим спортна награда
на нечие име и за нея да се явят и тласкачи на гюле, и скутеристи, и шахматисти,
и да обявим, че шахматистът печели защото е направил мат на 54-ия ход, а
тласкачът е тласнал само 22 метра. Нелепо и смешно. Моето предложение е да се
обособят два раздела за подбор на книги – раздел „поезия” и раздел „проза”, в
който да попадат и приказките.
Още нещо – в кой уважаващ себе си
конкурс не се афишира състава на журито. Няма да отговарям в стил „Радио
Ереван”, защото ще стане още по-смешно. Обявяването на състава на журито
повдига престижа на всеки конкурс и говори за прозрачност и за отговорност при
избора на лауреата. Когато споделих тези си терзания с писателя В. от София,
той ми каза, че и той е попадал в подобна процедура като член на жури, в
конкурс за стихотворения и добави, че това е масова практика, особено когато
става дума за конкурси организирани от СБП. Склонен съм да му вярвам. Аз лично
не бих искал да имам повече нищо общо с подобни „масови практики”.
Наградата за детска книга „Петя
Караколева” е малка награда. Тя нито ще направи лауреата известен, нито ще
увеличи десеторно продажбите на книгите му. Но все пак тази награда е на името
на изтъкната българска писателка и е чест за града ни, че е била наша
съгражданка. Ако изказвам това мнение, то е единствено за да се издигне
престижа на конкурса и за не споделя и той съдбата на много други конкурси,
които падат до ниско провинциално ниво или съвсем угасват, поради не добра
организация или някои не съвсем прозрачни „масови практики”.
Няма коментари:
Публикуване на коментар