"10
юли, петък
Снабден
съм вече с билет от вчера, проучих разписанието на влаковете до Лезен и само
чакам да дойде времето за тръгване. До
обяд прибирахме окосената от предния ден трева със Серж и точно когато
привършвахме започна да вали дъжд – отначало колебливо и нарядко, а после такъв
порой се изсипа, сякаш Дядо Боже беше отворил всички кранове на небесното си
апартаментче. Обядвах набързо, взех фотоапарата, чадъра и една мушама (от
склада) и тръгнах към 13,45 ч. първо се отбих до отдела за чужденци към
полицията където си взех разрешителното за пребиваване и оттам направо на
гарата. Пътят до Егл (Aigle) е точно един час и минава все покрай езерото –
през Лозана, Веве ( където е живял в последните си години Чарлз Чаплин),
Монтрьо и Шильонския замък. От Егл се прехвърлих на теснолинейно влакче с форма
като нашите софийски трамваи и с него стигнах до Лезен. Изкачването е доста
стръмно, може би е с денивелация 1200 м, а гледките които се откриват са
наистина алпийски – прелестни и
зашеметяващи. Лезен е известно швейцарско курортно селище в Алпите, където
дори белгийската кралица Фабиола е била преди 25 години във връзка с
откриването на хотел носещ нейното име. Селцето е терасовидно разположено по
планинския склон, а самите къщи и хотелчета са чудно хубави – понякога само от
дърво, а друг път с парапети и резбовани дървени тавани – изобщо – приказка. За
съжаление не можах да направя нито една снимка поради лошите и непригодни
условия.
На
входа на самия фестивал провеждаше се на открито в предварително оградено и
охранявано място) претърсваха всички влизащи, като есесовци. Аз бях предупреден
и си оставих чадъра и фотоапарата на гардероб. Като се озовах пред голямата
сцена в момента свиреха група „Джеймс” (James)
от Великобритания. Те скоро свършиха и след пауза от 45 минути на сцената
излязоха група „Тексас” от Шотландия, които бяха едно чудесно откритие за мен.
Стилът
им беше нещо като фънк-рок или диско-рок на моменти, в класически вераинт без
нищо от шотландския фолклор. Имаха и някои известни песни, а после видях в
различни магазини за касетки и плочи техни записи на касетка ( а също и на група
„Джеймс”). След „Тексас” имаше пак около 50 минути пауза, през която се
подреждаха и настройваха всички уреди и инструменти за следващия състав – на моя
дългоочакван и бленуван къдрокос американец Робърт Цимерман, който ще остане в
аналите на поезията и музиката на ХХ век като Боб Дилън.
Тениската от турнето на Боб 1992 г - спомен от концерта в Лезен |
И
ето, прожекторите светят ярко и на сцената, след всички музиканти се показва и
той – леко прегърбен, поостарял, с бавна походка, но не тромава и с
традиционното устройство за хармоника на врата, взима китарата и запява. Сякаш не
мога да повярвам – пред мене, на петнадесетина метра свири и пее самия Дилън,
за когото толкова много се е говорило, слушало, чело писало, мислело…Моят вик
се слива с този на двадесетината хиляди около мен, скрити от падналата пет
минути преди началото на концерта на Боб, гъста и непрогледна мъгла, ръцете ми
се вдигат нагоре за поздрав и за ръкопляскане. Има нещо магическо, нещо
божествено в този миг, на това място: гъстата мъгла в сблъсък с разноцветните
светлини на подиума, дъждът който се опитва да отвлече вниманието от сцената
към себе си, мокрейки всичко на земята, парата, която се вдига от разгорещените
тела и всичко е фокусирано в една почти неподвижна, а за повечето и невидима
звукова точка, излъчваща спокойствие, увереност, загадъчност. Сякаш съм в
някакъв непознат свят, на някакъв тайнствен обред – всичко е единствено, всичко
е неповторимо. Ах, за кой ли път ще съжалявам, че не можах да направя
една-единствена снимчица. Нищо, може би that`s all right
както се пее в една негова песен.
Всъщност
единственото нещо, което ме разочарова е, че бяха изпълнени малко от известните
му песни и от последните му песни. С изключение на четири песни от най-старото
му време:”Just like a woman”, “Like a rolling stone”, “The times
they are changing” и
разбира се „Blown in the wind”, всички други бяха непознати за мене, а
очаквах толкова много песни да чуя на живо.
Излишно
е да казвам колко бързо мина този час и двадесетминутен концерт.
После
се прибрах."
С това приключвам извадките от дневника ми от юли 1992 г. Всичко това, пак да припомня, беше благодарение на онази дървеничка от род Orius, която направи пребиваването ми в Швейцария възможно и ми донесе толкова хубави мигове и емоции.
С това приключвам извадките от дневника ми от юли 1992 г. Всичко това, пак да припомня, беше благодарение на онази дървеничка от род Orius, която направи пребиваването ми в Швейцария възможно и ми донесе толкова хубави мигове и емоции.
Няма коментари:
Публикуване на коментар