Когато видях за пръв път японската градина "Пиер Бодис" в Тулуза, поисках да съм японец. Култура, която е издигнала в култ красотата и обожанието на природата е велика култура. И друг път съм искал да съм японец, макар никога да не съм бил в Япония. А може би точно заради това. Заради калиграфията и фината поезия. Заради "Възхвала на сянката" на Танидзаки. Заради бойните изкуства и мъдростта на дзен-будизма. Заради реда и дисциплината. Заради култа към традициите и достойнството на човека.
Японската градина беше на петнадесетина метра от хотела. Всяка сутрин бях там - по това време - около 8-8,30 ч.тя беше напълно безлюдна. Съзерцавах отделните композиционни групи - ситния чакъл подреден с гребло като вълни на море, изправените високи каменни блокове и другите по-ниски до тях, вечнозелените дървета, подрязани по точно определен начин, пътеките за медитация, езерото. Всичко те мами със спокойствието си, с различното внушение. С подредеността, но и със стотиците нюанси на зеленото. И се питаш: как може на такова ограничено пространство да има толкова дълбочина, плътност и хармония. Явно това е изкуство мислено и усъвършенствано векове наред.
Ето тук е сухата градина от периода Едо - набраздения чакъл се плиска като вълните на море, а камъните са острови. Или планини.
Тук е павилионът за чай, а зад него - езерото.
Бамбуковите горички са на няколко места - мамят погледа с фините си, тънконоги силуети. На някои от стъблата има издълбани женски имена. Бамбуци с нежни имена.
Камъкът за измиване се нарича "цукубай" и прилича на някои симетрично дълбани камъни от Източните Родопи.
Червеният мост примамва погледа и сякаш няма място всред цялата зеленина с яркия си контрастен цвят. Но не - точно там си му е мястото. Бавните риби в езерото също предполагам че са традиционни - големи и тромави. Съзерцателни - едната или двете са червени, а другите са сиви.
От едната страна на моста са "Камъните на тримата светци", а аз преди да науча как се казват, в единият от дните, съм се самоснимал седнал в съзерцание на единия от тях.
Цялата градина е синтезиран модел на традиционни градини от Киото, създавани между 14 и 16 век - през епохите Муромаши и Едо.
Павилионът за чай е по модел на съществуващ през 17 век подобен павилион в двореца Кацура в югозападната част на Киото.
Идеята на тези градини е да се пренесе цялата величествена природа в двора - пред къщата ти. Морето, островите, планините, горите - в умален мащаб, да са ти под носа и когато излезеш сутрин на терасата си, да ги съзерцаваш като божество качено на Фуджияма. Същата е и идеята на бонсаите - да си имаш в стаята, под ръка, умален модел на дървета. Това е като снимка или картина, но жива. Да - може би е вид стремеж на човека към подчинение на природата. Може би.
Затова е и изкуство. Красиво. Нежно. И тъжно.
А времето никакво го няма.
Както трябва и да бъде.
Като каза японец се замислих - то ти сигурно си бил японец в някой от миналите ти животи - заради фината поезия в изказа и гледната ти точка, заради мъдростта, която прозира в погледа ти, заради непринудената ти връзка с природата и усета ти към нея,заради достойнството...е, само бойни изкуства не знам владееш ли :-) Прекрасно място и перфектни снимки!
ОтговорИзтриванеА тази пяна или...каквото е там във водата ми е много странна - като морска пяна е, но...там няма вълни?!
Прекрасно място и перфектни снимки! Впечатлена съм!
ОтговорИзтриванеМоже и да съм бил - във всеки случай това стихотворение писано отдавна показва че и преди съм мислел така - https://iv0georgiev.blogspot.com/2016/07/blog-post_20.html
ОтговорИзтриванеЯвно оддавна имаш този афинитет, но тук има друга гледна точка "защо да убиваш красотата, за да й се наслаждаваш "..
ОтговорИзтриванеИмаш много сладки стихчета,Иво, чела съм някои... Зашо не ги припомниш на аудиторията :-)