В едно свое есе озаглавено “Free Thought and Official Propaganda”
от 1922 г., Бъртранд Ръсел
препоръчва в училищата да се изучава изкуството да не се вярва на всичко
прочетено във вестниците. Преди 97 г. вестниците са били единственото средство
за масово осведомяване. Това, което е
препоръчвал тогава Ръсел е валидно и днес, макар че се съмнявам в някое
училище това да се преподава, дори и под забавна форма.
Днес средствата за масово поразяване (пардон – осведомяване)
са много повече и много по-агресивни, което означава, че още от малки сме
подложени на постоянна атака от невярно, неточно, частично или дори направо на
лъжливо поднесена информация. И масата какво да прави - вярва. Това и преди 97 г. и
сега се нарича пропаганда. Дали ще е на правителствено ниво, на корпоративно,
национално, браншово, класово, банково, етническо ниво – все е пропаганда. И има една-единствена цел, която може
да се различава само в детайлите – да се канализира общественото мнение в
дадена, желана посока (на мислене или действие) за постигане на икономически или
политически облаги и влияние.
Та ако искаме да имаме силно гражданско общество, не е лошо
да се помисли върху това как да се преподава в училищата, дори като извънкласна
форма, изкуството да не се вярва на средствата за масово осведомяване,
включително и на електронните такива.
Най-доброто средство да се противостои на тази информация е
да се чете повече - и книги и специализирана литература и да се сравнява. Да се събира независима информация от други източници по-запознати
и компетентни и да се сравнява. Ако може и на други езици - още по-добре.
Нещо подобно препоръчва и Ръсел в цитираното есе - в училищата едно международно събитие да се разглежда, чрез представянето му в пресата на едната страна, после във вестниците на другата и накрая - как изглежда реално събитието преценено от трета независима страна. Това би било наистина едно интересно упражнение за развиване на мисленето и за критично приемане на всяка медийна информация.
Цялото есе на Бъртранд Ръсел (на английски) може да бъде прочетено тук
Нещо подобно препоръчва и Ръсел в цитираното есе - в училищата едно международно събитие да се разглежда, чрез представянето му в пресата на едната страна, после във вестниците на другата и накрая - как изглежда реално събитието преценено от трета независима страна. Това би било наистина едно интересно упражнение за развиване на мисленето и за критично приемане на всяка медийна информация.
Цялото есе на Бъртранд Ръсел (на английски) може да бъде прочетено тук
Няма коментари:
Публикуване на коментар