Приказна мъгла по пътя към Ардино
вторник, 8 март 2016 г.
четвъртък, 3 март 2016 г.
сряда, 2 март 2016 г.
Торино-другият поглед
Торино има много лица. Дворците, музеите и красивите барокови сгради е само едно от лицата на града. Не знам доколко съм успял да хвана и други лица, но имам някои опити.
Хора от ежедневието - като професионалната развеждачка на кучета
Хора от ежедневието - като професионалната развеждачка на кучета
или като жената, която се моли в една от централните църкви в понеделник сутрин. Църквата "Санта Катерина" беше празна и никой не ти се кара защо снимаш без да си платиш, както е в някои български църкви...
За бездомниците и просяците по централните улици на Торино няма да говоря. Не са малко. Доколкото разбрах, най-голям брой емигранти има от Румъния, Мароко и Албания - предполагам, че и повечето просещи и спящи под колонадите са от тези страни. Даже на една просякиня, застанала пред входа на голяма църква и аз дадох 50 цента, като преди това я снимах. Е, то пък снимката не стана хубава, ама тя женицата не е виновна затова...
неделя, 28 февруари 2016 г.
Торино - любов от пръв поглед
Седя на летището в
Мюнхен и си мисля за Торино. Имах достатъчно време да си намеря изхода за
самолета, да поседя и да зяпам. Изведнъж си давам сметка каква тишина е
навсякъде край мен, въпреки многото хора. Сякаш съм сред неми. Или сред
немци.
И така – за някакъв
си час съм в Италия. Италия в случая е Торино.
В понеделник, в 9 ч сутринта вече съм в
центъра на четвъртия по големина италиански град. Почвам да снимам като невидял
– то аз съм си невидял де, и докато снимам си мисля, че за да се насладиш на
едно пътуване където и да е, трябват очи, уши и най-вече мисъл. Сетивата улавят
каквото има за улавяне, а мисълта го обработва и осмисля – ето това прилича на
еди-кое-си, това е уникално, това е чудесно, а това – странно. Понякога мислите
нямат нищо общо с видяното. Или не винаги осъзнаваш какво виждаш в момента.
В Торино
впечатляват правите улици и бароковия стил на сградите в центъра. Както и
галериите с колонадите – над осемнадесет километра. Спокойствието и тишината –
също. Може би защото е понеделник сутрин. И е февруари.
неделя, 21 февруари 2016 г.
четвъртък, 18 февруари 2016 г.
Как се пише за национален герой
Затварям очи и сънувам пътища.
Пътища снежни, прашни, пътища на хора и съзаклятия. Коварни и сладки. Калдъръмени. Барутни.
Сънувам как един мъж говори, а сякаш разплита нишката на живота си, по която цяла една нация да може да го намери. Да може да се намери.
Някои спират край него, заслушват се в думите му, но не го разбират, други не се спират изобщо, трети го разбират, но се правят на глухи, четвърти го замерват с хули, с шумни и празни думи за да го заглушат, пети са на второто юзче и си говорят за ланшния сняг...
Националният герой е разплитане на времето. Тази нишка, която е разплитал за да можем по нея да стигнем до него е прерязана и се е превърнала в лабиринт. В него има хиляди други нишки, които водят към хиляди национални герои с неговото име.
Той ни убягва ден след ден - когато произнасяме откъслеци от негови фрази, които тълкуваме често погрешно, когато преразказваме негови реални или въображаеми постъпки до припадане и най-вече когато правим от него аршин, по който да се съизмерваме, макар да знаем, че това е безсмислено.
Затварям очи и сънувам пътища, за които всички мечтаят, но по които никой не смее да тръгне. Пътища апостолски, осеяни с много любов към другите – по тях се върви най-трудно.
Мъжът е уморен и мълчи. Завърта въпросителни като змийчета в тефтерчето си. Само малцина знаят, че един негов ден е бил по-трепетен и смислен, отколкото всички стихотворения, всички речи, изсмукани от пръстите в негова прослава.
За национален герой не се пише.
Националният герой се живее. Всеки ден.
Пътища снежни, прашни, пътища на хора и съзаклятия. Коварни и сладки. Калдъръмени. Барутни.
Сънувам как един мъж говори, а сякаш разплита нишката на живота си, по която цяла една нация да може да го намери. Да може да се намери.
Някои спират край него, заслушват се в думите му, но не го разбират, други не се спират изобщо, трети го разбират, но се правят на глухи, четвърти го замерват с хули, с шумни и празни думи за да го заглушат, пети са на второто юзче и си говорят за ланшния сняг...
Националният герой е разплитане на времето. Тази нишка, която е разплитал за да можем по нея да стигнем до него е прерязана и се е превърнала в лабиринт. В него има хиляди други нишки, които водят към хиляди национални герои с неговото име.
Затварям очи и сънувам пътища, за които всички мечтаят, но по които никой не смее да тръгне. Пътища апостолски, осеяни с много любов към другите – по тях се върви най-трудно.
Мъжът е уморен и мълчи. Завърта въпросителни като змийчета в тефтерчето си. Само малцина знаят, че един негов ден е бил по-трепетен и смислен, отколкото всички стихотворения, всички речи, изсмукани от пръстите в негова прослава.
За национален герой не се пише.
Националният герой се живее. Всеки ден.
понеделник, 15 февруари 2016 г.
Най-южната жп гара
14.02.2016. Мотриса "Дезиро" на най-южната гара на България - в с.Подкова, обл.Кърджали.
На пръв поглед ако не бях писал тези данни, човек може да си каже, че това е снимка от някоя по-подредена държава - от онези дето неистово се стремим да ги настигнем. Ще си каже, че вътре седят усмихнати дами и господа, които четат книги докато пътуват, говорят си за Ницше или за Сартр и си казват "данке", или даже "бонжур". Ами така де - и влакчето новичко, и гарата прясно освежена, а и графитите даже не бих казал, че са вандалски нашарени. Е, можело е райтърите с флаконите да се постараят повечко, ама явно са бързали момчетата да не ги хване машиниста. Че това било голяма болест сред локомотивите у нас - тази болест графитите била като шарката по хората едно време. И на никой няма да му мине през ум, че това е всъщност най-южната гара в Родопите, че и в България - гара Кулата край Петрич е само с някаква стотна от градуса по-на юг, ама няма да издребняваме сега.
Та, който иска красиви гледки по пътя - да си зареже колата и да хваща влака за Подкова - изживяването е изключително - такива прекрасни гледки не могат да се видят по шосето, а и не се замърсява природата с изгорели газове...
Абонамент за:
Коментари (Atom)