Книгата е сериозен труд, плод на няколко години работа, която той самият определя като "дръзко начинание" в предговора си 50 години след издаването. Пак там пише, че "за всеки възрастен човек е любопитно да препрочете онова, което е писал в своята младост. Неточности и погрешни тълкувания се набиват в очи и често се питаш как може да се пишат такива глупости, а пък се случва и с някакво самодоволство човек да си помисли: колко съм бил умен.Сега не бих се сетил."
Както казах трудът е издаден през 1930 г в Лондон и от днешна гледна точка не може да ни изненада с нещо ново, което не знаем. Изворите, с които той борави така перфектно, също са познати - те не са много за онзи период, но интересна е гледната точка на един чужденец, който не е обременен от мисълта да представя фактите в благоприятна за страната светлина, а да тушира някои неприятни подробности.
Прием на цар Симеон в Константинопол и битката при Ахелой - миниатюра от Манасиевата хроника 14 в.
Много неща правят впечатление в книгата - аз ще се огранича само до няколко цитата за да не става твърде дълго това изложение:
"Неубедителна е и разпространената версия, че прабългарските завоеватели са били само една шепа хора. Племето, което се заселило в Оглос и с такава лекота разгромило голямата добре обучена имперска войска, трябва да е било, съдейки по описанията на имперските историци, значително на брой."
Рънсиман категорично не признава съществуването на хан Пресиян като самостоятелен владетел след Маламир и преди Борис. Според него по всяка вероятност Пресиян е бил висш военачалник, от знатен род, но не и хан.
Не е обосновано неговото мнение, че кирилицата е предхождала глаголицата и че е създадена от самият Кирил. Той се позовава на това, че понеже Константин-Кирил знаел еврейски (според изследване на проф.Minns) не било трудно да се види откъде той е взел буквите, за които няма съответствие в гръцката азбука. Самият факт, че всички открити палимпсести са на кирилица върху глаголица, а не обратно, говори много за другата теза, която днес вече се смята за почти безспорна.
За Симеоновото царуване пише:
"Такива били плодовете на продължителните Симеонови войни.България спечелила малко земи и незначителни материални облаги, но вече не била духовно подчинена на чужд първосвещеник, а нейният владетел бил цар, признат за равен от миропомазаните самодържци на Рим, с далеч по-висок ранг от всички останали князе, дори и от франкските владетели - самозваните императори на Запада. И това било всичко. Но дали си струвало целия този труд?"
Улица "Сър Стивън Рънсиман" в София
(Steven Runciman, The History of the First Bulgarian Empire, G.Bell&Sons Ltd, London,1930,
бълг.издание "История на Първото българско царство ИК "Иван Вазов"/"Силует" ООД, София, 1993 г, прев. Мария Пипева)
Няма коментари:
Публикуване на коментар