Пътувахме към Врело. Врели и кипели сме с пътищата -
знаем къде трябва да отидем, къде да завием наляво, къде надясно за да стигнем.
Облаците бяха покрили цялото небе в еднакво сиво, като в картина на мързелив и
кахърен художник, но не валеше, беше прохладно, т.е. идеално за хайманосване по
гори и скали и за неочаквани срещи. Още в самата махала Кузьолар на с.Врело,
налитаме на пастир, със сиви коса и анорак, който спонтанно решава да ни покаже
пътя в началото, а после направо тръгва с нас, чак до скалата с нишите. Това е
Селиман. Веднага ни предлага да вземем неговата тояга, че имало кучета. Тоягата
му е гладко издялана и с пластмасово приспособление на дръжката - направо
професионална изработка. С нас тръгва и неговото куче. Цезар, макар после да се
оказа, че се казва Сезер.
Първа спирка е шарапаната. Голяма и добре запазена
шарапана, съставена от два стъпаловидно издълбани в скалата съда. Горният е
по-голям, около два метра в диаметър, а по-ниският е малък и пълен с вода -
дълбок около 60 см. След серия фотоси продължаваме по широк, чакълест път с лек
наклон, с редки гори и храсти – като в приказка.
Венци си говори напред със Селиман, а ние с Катя и с
Коко сме по-назад. Стигаме до малка скала с ниши и интересен сводест отвор в
основата – „Ин кая”. Всички се пръсваме да я разгледаме – отгоре, отдолу,
отляво, отдясно. Опознаваме се със скалата. Нишите тук са само 4, като едната е
недовършена. Споделям с Венци, как тези дни ми е хрумнала хипотеза за
предназначението на нишите. Не защото е модно да си имаш собствена хипотеза по
важните исторически въпроси – просто така ми е бликнала отвътре - дори не
познавам другите версии – а нищо чудно и да има вече такава като моята. Според
мен те са били използвани за скални кошери на местните племена в древността.
Ами да – в тях са поставяли пчелни рояци, замазвали са отворите с кал да не са
така широко отворени, като са оставяли само малка дупчица за шетането на
пчелите-работнички и веднъж годишно са вземали меда. Дори не са го разреждали с
глюкоза, като гърците. Или то това с разреждането, беше за виното. Карай – може
да го пробутаме и за меда – щом е на гръцки гръб. А са на високо място за да не
го достигат животните и други хора. И със сигурност пак са го използвали при
своите обреди и свещенодействия. Венци хъмка - неговата теория била много по-глобална
– според него това били резонаторни отвори, моля ви се, служещи да събират и
препредават космическа енергия. Че то и моята теория е глобална си викам –
какво по-глобално от пчелите.
Следващата скала ни очаква - тя е с повече ниши.
Цезар или Сезер, пристъпва към най-високото място и се любува на гледките, като
стар планинар. За да е по-убедителен дори изплезва език. Големи скални късове,
прясно отцепени от голямата скала привличат вниманието ни. Селиман ни разказва,
че имало един местен чудак, който шетал редовно из района, с голям чук, с лом и
клинове и разбивал скалите. Бил живял в Турция, но по някое време жена му го
зарязала, заради друг мъж, и той като си дошъл без нея, от самота или от мъка, превъртял
човечецът. Тръгнал по скалите да си излива мъката и мъжката сила, макар че на
съселяните си казвал, че търси злато. Като намерел злато, щял да си откупи
жената в Турция. Така казвал. Споглеждаме се с Венци и му казвам, че това си е
чист разказ, и със сигурност ще го включа в пътеписа за това място.
Обхождаме скалата от долния край и виждаме
трапецовидните ниши – най-отгоре са пет, под тях има още една, по-надолу – още
две и най-долу – пак една самотна. Някои са поизгубили трапецовидната си форма
и са олющени. Вървим в обход на скалата и откриваме още три ниши, а по-нататък
още две двойки. В крайна сметка ги изкарваме осемнайсет, разположени от
различни страни на скалата. Истинска кооперация от ниши. Тук се сбогуваме със
Селиман, благодарим му и той тръгва надолу по стръмното към реката, сподирен от
кучето си и от съдбата си. Реката е Големи дол, демек Буюк дере. Скоро след
това виждаме профила на Легналия човек. От даден ъгъл, наистина, скалата
наподобява ясно разграничима глава на човек, който гледа към небето и сякаш
брои звездите. Човек с правилен профил и интелигентна физиономия. Без съмнение
древен трак, или прото-трак. Правим още снимки – изненадите са на всяка крачка
- най-горе на скалата забелязваме две мюсюлмански надгробни плочи, изписани със
синя боя. Чудим се какво ли пише на тях и защо ли са изписани със синьо.
Сигурно за да озадачават редките баир-будали като нас.
Вървим по равна пътека четиримата и играем „на
животни”. Още преди да сме изиграли и една игра с буквата „к”, пред нас се
открива скалата, а в основата ѝ седи млад мъж, с раница до него и няколко
бутилки с вода. Той веднага става да ни посрещне, както ми се стори – с радост.
Сещам се, че това е същият мъж, който ходел по скалите с каменарски чук и
клинове и трошал каменните блокове. Този същият, чиято история смятах на всяка
цена да включа в пътеписа си. И ей го – той сам си се напъха. Строен, атлетичен, с
ръкавици, които не сваля до края на нашия разговор. Само се споглеждаме тримата
(без Коко) – май точно такава среща (почти „от третия вид”) не сме очаквали.
Заприказваме се – ние се правим, че нищо не знаем за него. Той започва да
разказва, че кърти камъните, че е лежал в Кърджалийската психиатрия, че там са
го морили с какви ли не лекарства, от които е изгубил сили. Симпатичен е,
говори бавно и на приятен, правилен български. От него се излъчва доверие,
благост и любопитство. Казва, че е бил в Турция, спомена за жена си, че е
избягала, че е бил четири години в Швеция, а сега не прави нищо – получавал
някакви помощи - 40 лева каза. Чакал и
решение от ТЕЛК. Ние му подхвърляме, че скоро няма да го получи, да не се
притеснява. Скалата, която е пред нас, казва той, е куха – чуй как кънти. Днес
спрях работа, защото дръжката на чука ми се счупи. Ей този камък отзад – и ни
повежда да ни покаже камъка – е много твърд, много е труден и чука ми се счупи.
Казваме му да не троши онази скала, на която са нишите, защото това е свято
място. Той се съгласява и обещава, че там повече няма да троши. Ломил е само от
задната страна, където няма ниши, но повече няма да ходи там. Не говори нищо за
злато или за съкровища, но за Кафявата скала, до която сме в момента, казва че
има скрита врата от другата страна. Затова кънти на кухо. Сигурно има тайна
врата, която не се вижда. И така, обикаля ден след ден с чука и клиновете,
защото не може стои и да не прави нищо.
Иво, това е прекрасен разказ в пътеписа:)Прочетох с интерес!
ОтговорИзтриванеБлагодаря, Нина! Наистина беше едно невероятно преживявване.
ИзтриванеСправка Джон Калвин(Швейцари/ теорията доктрина за предопределенно и Божията неустоима милост,(превода не е точен на български, става въпрос за отношенията между Божията справедливост, благодат, и милост.
ОтговорИзтриванеСкалните низши според мен са свързани с зороастрическите
ОтговорИзтриванеИ Зурванистичните култове в земите ни, свободната воля и предопределеността. Телата на мъртвите след като 1 година стоели по височините и били обезплътявани от орли ,се измивали с ритуално вино и пренасяли в низшите.Зурванизма е свързан и с предопределеността зависимостта на избора за добро и зло от звездите
ОтговорИзтриванеБлагодаря за път
ОтговорИзтриванеПътеписа и фотографиите
Благодаря, Vi Zi, за допълненията за нишите.
ОтговорИзтриване