понеделник, 5 юни 2017 г.

Мухата на тероризма

           Страх ме е да започна тази тема защото ценя думите. Кой ли не си пробва логореята по нея напоследък, а тук не са нужни много приказки.

Сн.Шарл Платийо, "Ройтерс"

          По време на бомбените атентати в лондонското метро през юли 2005 г бях в командировка в Париж. Позвъних на жена ми от уличен телефон и тя притеснено ме пита всичко наред ли, че виж какво ставало в Лондон. Успокоих я, че в Париж всичко е нормално – нерде Лондон –нерде Париж. Казах ú да не позволява на страха да прави от мухата слон. Е, тогава още не подозирах, че Париж ще е другата любима локация на ислямските терористи, но това - после.
          Сигурно и вие сте забелязали, че когато телевизиите и вестниците отразяват самоубийствени атентати, отзвука е някак на „две скорости”. Когато избухват бомби в Израел, или в Афганистан, фактът е само трагичен факт между многото новини, а когато избухне бомба във Франция или във Великобритания, тогава новината става трагедия от световна величина и няколко дни се говори неспирно само за това. Сякаш жертвите в едни страни са по-допустими и маловажни от жертвите в други.
          Тероризъм винаги е имало, но напоследък той навлезе много по-агресивно в ежедневието ни благодарение на средствата за масово осведомяване. Оттам страхът се глобализира. Той наднича отвсякъде. Този конкретен страх от бомби и стрелби на места където се събират много хора. Страх с много нюанси. Признавам си - когато съм на летище се страхувам. Страхувам се не толкова от терористи, колкото да не помислят мен за съмнителен. Това е друг вид страх. Странно, нали. Мухата на страха бръмчи във всички нас. Неловко ми е, че всеки може да подозира всеки. Щателните проверки преди качване на борда са ужасни – вглеждаш се във всеки с подозрение и другите ти отвръщат със същото. Страхът, че може да те подозират без да има за какво - това също е притеснително.
          "Тероризмът е като муха в стъкларски магазин. Малка и слаба, мухата е безсилна да помръдне дори една чаша. Затова тя намира слон, влиза му в ухото и бръмчи, докато го подлуди и побеснял от страх и гняв слонът изпочупва всичко в магазина. По този начин, например, мухата "Ал-Кайда" накара американския слон да разруши стъкларския магазин на Средния Изток."
          Това са думи на израелския историк Ювал Харари и аз съм напълно съгласен с тях. 
          В малките страни, встрани от глобалната политика, в малките населени места нещата със страха имат съвсем други измерения.
          Лично аз, във всекидневието си се страхувам повече от лудите шофьори, които карат мощните си автомобили с 80-100 км в час в града, отколкото от тероризъм. Има много по-опасни явления в нашия живот, конкретно в България, отколкото да се страхуваме от ислямски терористи. И в глобален мащаб е така - та ако чукнем в „Гугъл”, кои са най-честите причини за смъртност по света ще видим, че там тероризмът липсва. Най-отпред са сърдечно-съдовите заболявания, болестите на белите дробове, диабет или затлъстяване. И у нас е горе-долу така, а автомобилните катастрофи присъстват някъде към края. "Тероризъм" няма в тези класации – независимо от държавата – ако изчислим жертвите, те ще са едва нула цяло и нещо от процента от всички причини за смъртност.
          А и като се замислим не е ли нашата здравно-осигурителна система по-голям "терорист", или каналджиите на бежанци в Средиземно море с препълнените лодки, които мине не мине време се обръщат и потъват.
          През 2015 г в катастрофи по пътищата в България са загинали 708 души, а за ранените да не говорим. Непълнолетният шофьор причинил смъртта на 9 души бежанци не е ли терорист?
          Всяка причина за неестествена смърт е ужасна и недопустима, та Бога ми - става дума за човешки живот, но много моля, уважаеми средства за масово поразяване, пардон, осведомяване – не ми пробутвайте на преден план, увеличена под две лупи, една от най-маловажните причини. Мухата на тероризма не може да събори нито една стабилна държавна система, но слонът, който е в самите нас – в политиците и държавните институции, може да причини ужасни наднационални катастрофи. И днес още виждаме последиците от развилнелия се американски „слон” в Ирак и Афганистан, доведен до лудост от мухата „Ал Кайда”, както казва Харари. Е, аз няма да кажа като него, че „Макдоналд`с" е по-опасен от Ислямска държава, но е добре да се замислим – от кои страхове да се страхуваме повече и от кои – по-малко. Защото тези страхове ще предадем и на децата си.





1 коментар:

  1. Снежана Пенева5 юни 2017 г. в 23:35

    Иво, мисля, че проблемът с тероризма не бива да се омаловажава на база статистика причините за смъртност. Страхът е вроден инстинкт за самосъхранение, с който всеки човек се ражда.Живеейки, всеки придобива условни рефлекси да се самосъхрани. Някои развиват тези рефлекси повече, други - по-малко, но това зависи от ЛИЧНИЯ им избор (здравословния начин на живот и хранене е превенция за смъртността от болести, от бързите автомобили се пазим, оглеждайки се за бързи коли, шофирайки внимателно - имаме опция за оцеляване чрез лична намеса, макар не винаги успешна. И затова продължава да ни е страх - от болести, от коли, от крадци...за да доразвием инстнктите си. За терористи се оглеждаме, водени от същия инстинкт и се подозираме взаимно, защото НЯМА КАКВО ДРУГО ДА НАПРАВИМ! На челата на болните души не пише "Аз съм болен мозък", те са сред нас - терористи, изнасилвачи, убийци...и страхът от тях е влудяващ поради безсилието ни да се опазим, защото не знаем от кой да се пазим.Мен ме е страх от тъмното, както много други, защо? Защото не знам какво би могло да има в тъмното. Вече ме е страх и от тълпите, защото не знам какъв луд може да има в тълпата. Трябва да ни е страх, според мен, така ни е създала природата, за да увеличим шанса си за оцеляване, включително и от терористите.
    Вярно е, че дълго живяхме в информационно затъмнение и не чувахме за актовете на терор, вярно е, че сега се преекспонират отделни случаи, но също е факт, че терористите стават все по-дръзки. След 2седмици отивам в Ню Йорк и няма да видя емблематичните небостъргачи - не ми се побира в ума! И само това да беше...Е, мисля, чв няма къде да се скрием от собствените си страхове и няма смисъл от това - страха ни пази!
    Това е моята гледна точка.Всеки има право да има друго мнение, уважавам твоето и това, че мислиш за децата - дано съдбата ги щади!

    ОтговорИзтриване