Беше
началото на август. С пъстра компания французи, големи приятели на България и на
българския фолклор, бяхме седнали да вечеряме на кораба „Емона”, на язовира.
Настроението беше чудесно - денят се беше протегнал вече зад нас като красив, уморен заек, залезът се стараеше да допринесе допълнителни багри
към красотата на момента и дори това, че мидите и някои от рибните ястия в
менюто бяха свършили, не можеше да помрачи впечатленията ни.
Бяхме обикаляли разните му там забележителности, бяхме говорили за траки и
римляни, за кръстоносци, за победили и победени войски, и с приятна умора си
разказвахме кой какво е правил, или кой какво иска още да научи. В
някакъв момент бях впечатлен от думите на едната от дамите – Едит, френска
еврейка, както се изрази тя самата. Тя каза, че е разказвач – разказвала
приказки. Това избухна в съзнанието ми като изключително явление, подобно
откриването на античен артефакт в тютюнева нива. Край мен винаги е бъкало
от пишещи от всички полове (то, вече не съм сигурен дали са само два половете, де), с различни нюанси в претенциите за гениалност, но
никога не съм чувал някой да се обяви просто за разказвач. Полюбопитствах какви
приказки и пред кого ги разказва и тя обясни - всякакви приказки – от цял свят
– били нещо като клуб от съмишленици. Обикаляли из цяла Франция, но ходели и в Близкия Изток. Там, заедно с разказвачи от Израел и Палестина си
обменяли гостувания – в Палестина разказвали израелски приказки на децата, а после в Израел пък с палестински разказвачи
ходели при малките еврейчета да им разказват палестински приказки. Това ме
накара да се ококоря още повече – боже, нима имало и такива работи по Леванта.
Значи не са само страхът, бомбите и страданията в мислите на хората по тези
библейски земи. Чувал бях, наистина, че там
- в арабските страни още я има тази традиция - в някои кафенета и
ресторанти платени разказвачи всеки ден разказвали истории. Но все пак...
петък, 23 октомври 2015 г.
сряда, 21 октомври 2015 г.
Пейзаж с язовир "Студен кладенец"
Есенен поглед към язовир "Студен кладенец", който в момента е почти пресъхнал в една обширна зона навътре от това, което смятаме за "опашка". Изгледът е от вътрешността на разрушена къща (по всяка вероятност бивша ж.п. спирка?). Прилича на картина, нали?
понеделник, 19 октомври 2015 г.
"Мигранти"
Всъщност това е моя снимка (в цветно обръщане) на голяма колония дървеници от вида Oxycarenus lavaterae Fabricius, върху ствола на липа. Преди двадесетина години този вид го нямаше у нас, а днес на много места по липовите дървета в края на есента могат да бъдат видени тези малки насекоми струпани в "лагери" буквално едно върху друго. Така те прекарват зимата, а напролет мигрират по растенията от сем.Слезови. Абсолютно безвредни са както за хората така и за културните растения. Така че, който ги види, няма нужда да ги мачка и убива, каквато е първичната реакция на човека, когато не познава даден вид (човешки или животински).
Всяка прилика с човешки миграционни процеси, разбира се, е случайна.
четвъртък, 15 октомври 2015 г.
вторник, 13 октомври 2015 г.
Създаване на миналото или пак за Калуньа
Честото набиване в главите на определени
конкретни дати от миналото ни най-често води до ограничаване и едностранчивост
в разбирането на историята. Така, като кажем 1396 г – в нашето съзнание
изниква като табелка забита с пирон – да, падането на България под властта на
Османската империя, сякаш това е станало като отрязано с нож. Ние не знаем
какви са били настроенията, поведението и живота на голямата маса от
населението - и по-точно на отделните индивиди. Така е и с другите дати от историята ни - знаем нещата в едър
план (уж), обобщено, но не знаем подробностите. Това твърдят и Ст.Хокинг и
Млодинов – ако не сме непосредствени участници в събитията от миналото, то това
означава, че те биха могли да са се случили по много вероятни начини, а не по
точно един твърдо определен.
В тази светлина ми се иска да
разгледам романа „Калуня-Каля” - на Георги Божинов за живота през 19 в.
в един ограничен район в Родопите. В него няма дати, няма схематичност, няма
обобщеност. Има автентична, пълнокръвна сага за живота на един планинец-единак -
Калуньо с неговите мисли, действия, терзания, заблуди. Има писане без желание
да се хареса на този или онзи, без маниерничене – писане като отприщване -
истинско, живо. Роман, който не се интересува от това как ще го
определят – верен (или не) исторически, етнографски, с неясен жанр, или с
предозирано архаичен език. Той просто е въздействащ. Роман за един чепат
характер и за неговия (самотен) свят.
понеделник, 12 октомври 2015 г.
четвъртък, 8 октомври 2015 г.
Слухове, "алековки", бошлаф...
Чух слух, че наближавали избори.
Може и да излезе верен, съдейки по това, че по дърветата и електрическите
стълбове, традиционните некролози взеха да отстъпват място на други хартийки –
по-луксозни и шарени, но също толкова скучни и мрачни и пак с име и снимка на
разни хора.
Този път – ако излезе верен този
слух – смятам да се възползвам от правото си да не гласувам. Досега гласувах
редовно и винаги с някаква смътна надежда, с някаква позитивна нагласа, макар
все да избираха други – не моя фаворит. Честно казано и да печелеха моите
избраници едва ли нещата щяха да са по-различни. В политиката нещата си имат
свое ограничено русло на случване и то не зависи от качествата на отделните
хора – дали са честни, красиви, обичат дюнер, или моралът им започвал от утре. Там
важна е партията, като цяло, доктрината – не личността.
Понякога има и изключения – като
сегашния кмет на Момчилград, който направи толкова за града си, че работите
надхвърлиха средното ниво на случване и това със сигурност няма да му бъде
простено в съответните политически кръгове.
Не е тайна, че още от античността
та до днес, икономическото положение влияе и на резултатите и на активността по
време на избори. Затова подобна изборна (и политическа) фрустрация като моята
не е изолиран случай и е предсказуема, предвид нерадостните стойности на много
икономически показатели. И защото избирателите си „лаят”, а керванът на
политиката си върви невъзмутим. Безсрамен. Алчен за власт и за „алековки”.
„Алековките” са банкнотите от 100 лв, които много хора изобщо не виждат в ръцете
си. На тези зелени хартийки е отдадена заслужена почит на „Щастливеца” Алеко,
който пръв в нашата литература събра в образа на Бай Ганьо онзи нашенец –
нагаждач, готов на всичко за да докопа келепирец, включително и чрез домогване
във властта. „Юнак”, за когото идеалите и моралът са бошлаф - „едно магаре тури за кандидат, и магарето ще ти избера, майка му стара”. И ето, 120 години
от излизането на Алековата книга, нещата с изборите са бошлаф. И при соца
изборите бяха бошлаф и сега пак са бошлаф, само че завоалиран под знака на
многопартийността.
Да гласувам било мое право. Но
мое право е и да не гласувам.
И изобщо не се хваля – не - даже
ме е срам, че нещата са стигнали до такова дережде, че да дам гласност на това
си право. Във Франция отколе (а напоследък и у нас) има две теми табу при
общуванего на хората – едната е, каква ти е заплатата, а другата – за кого си
гласувал на изборите. И двете се пазят в съкровена тайна, а аз се улавям, че
напоследък и по двете теми си казвам открито истината. Защото нямам какво да крия – крие се ако имаш много,
малкото не е за криене.
Иначе - ако излезе вярно това, че наистина ще има
избори – желая на всички кандидати да са живи и здрави – а ние останалите ще правим
каквото можем за прогреса и оцеляването на човекоединицата.
Абонамент за:
Публикации (Atom)