неделя, 27 март 2016 г.
петък, 25 март 2016 г.
Почти симетрия
Катедралите "Санта Кристина" (вляво) и "Сан Карло" ( вдясно), в центъра на Торино, наричани "катедралите близнаци", макар да се вижда ясно, че те не са съвсем еднакви. В черно-бяло изглеждат, доста, хм, монументално.
вторник, 22 март 2016 г.
събота, 19 март 2016 г.
Торино-колоездачите...
Когато казах в предишния пътеписец, че мога да направя цяла фотоизложба посветена на колоездачите в този град, горе-долу е така. Давам си сметка, че това няма да е трудно за всеки с фотоапарат, попаднал в средноголям европейски град, макар всяко населено място да си има спецификите, а и архитектурния фон ще е различен. Торино е равен град, без хълмове и стръмни улици, с обширна централна част, в която автомобилите имат ограничен достъп. Тоест центъра е рай за велосипедистите, а и не само центъра - крайречните кейове, университетските зони и т.н. Ето част от по-интересните снимки, н които съм уловил хора на две гуми.
Велосипедистите са най-често млади хора мъже и жени, а велосипедите са всякакви - не винаги изглеждат нови, лъскави, а често са старички и с неугледен вид. В центъра на много места има стоянки за велосипеди под наем, които се отличават по жълтия си цвят.
Най-често велосипедите са с багажник отзад, със седалка за дете, или с кошница отпред. А колелото на това детенце пък нямаше педали, но то видимо се забавляваше.
четвъртък, 17 март 2016 г.
Как сме се пържили в Кърджали
Кич е немска дума, измислена
около средата на 19 век. Тогава прапрадядо ми е живеел на левия бряг на Марица
край Свиленград и изобщо не се е питал роб ли е или не е роб, нито дали е кич
ако си гледаш бостана и добитъка, и жената гледаш да е добре нахранена и
облечена, а пък не си чел Бодлер.
Днес със сигурност всички сме
роби. На кича.
Кич е когато областен град няма
кино, нито симфоничен оркестър (дори и камерен), но има десет игрални зали, които
постоянно са пълни.
Кич е когато закритият градски
басейн от 20 години продължава да е закрит, а откритият стадион все така чака
да бъде открит.
Кич е когато е приет общински
бюджет за култура клонящ към нулата и все няма пари за спонсориране на
музикални проекти, или записи на наши музиканти, за издаване на книги или за
организиране на изложби на местни художници в страната.
В онези години наричани
социализъм, освен всичко друго, кич беше и да те задължават да гласуваш (показвайки открита радост) само за една
партия. Днес, особено в нашия район, няма голяма промяна в това отношение.
Не е кич да имаш държавен
театър със сто души екип (айде, 80 да са) и да нямаш продаваеми спектакли от
високо качество, кич става когато виждайки това, в същото време си против
положението да се промени към по-добро.
Не е кич, че най-масово
практикуваният спорт от децата в града се нарича карате. Кич е, че на децата не
се предоставя друг избор при спортовете.
Кич е да няма велоалеи по
натоварените улици на града, а да означиш с блажна боя „алея” за велосипеди по
пешеходна улица, която на всичко отгоре е с павета. Това е нещо като да
направиш аквариум в морето.
Не е кич да отвориш нов граничен
пункт между две държави. Става кич когато културните маршрути се свеждат само до
плажната ивица за гостите от едната държава, и до евтините супермаркети и
ресторанти съответно за другите.
Не е кич да караш малки и
красиви момичета с помпони да подскачат в ритъма на музика. Кич става когато
това се случва пред исторически паметници на официални празници, вместо при
откриване на спортни и училищни тържества, където им е мястото.
Разбирам, че кичът е полезен –
той дава хляб на много хора, има си своите певци и имиджмейкъри. Той успокоява,
кара те да се чувстваш част от една общност, както овцата се чувства част от
стадото. Той често е и параван за имитиране на дейност. Кичът е в нас. Защото е
удобен, не изисква мисъл.
Днес всички сме роби. На кича...
неделя, 13 март 2016 г.
Неделя, пЪрвак, сряда...
Едно от първите
неща, които човек научава когато учи чужд език това са дните на седмицата. Ей
така – просто ги наизустява, често без да се замисля откъде идва значението им.
В българският,
броенето на дните започва от неделята, като главен ден – денят отдаден на
Господ. Затова и вторият ден се нарича вторник, а петият – петък – елементарно,
Уотсън. По логиката на тази елементарност, малкият ми син, когато беше още малък, казваше на понеделника – „първак”, а на срядата – „третък”. Просто и
логично.
Е, да, ама не – народа
е решил - срядата няма да е „третък”, а „сряда”, демек – средата на седмицата.
И тук ни цапва първия парадокс – ако сряда е средата на седмицата, то значи
дните трябва ги броим от съботата. Явно евреите са започвали броенето от
съботата – сабат. За тях това е бил главния, господния ден.
Ако броим от
съботата, наистина срядата идва точно в средата на седмицата – три дни има пред
нея и три дни след нея.
Получава се нещо
като симпатична каша – както много неща в езиците и в традиционните обреди –
намесват се няколко влияния дошли по различно време и по различни пътища. Та
така – вторник, четвъртък и петък са си съвсем на място когато започваме да
броим от неделята, а сряда пък си е на място, броейки от съботата. Съботата е
загубила значението си на главен ден, за сметка на неделята, още при император
Константин и това се е наложило при по-сетнешните гръцко и латинско християнски
влияния над славяните.
Впрочем, дори чисто
езиково погледнато – „неделя” на гръцки е „κυριακή”, а на латински – „dominica”, като и двете в
превод означават „господев ден”, или „господница” ако си го оставим в женски
род.
Тук ми се иска да
отворя скобка и да се замисля – защо, аджеба, не сме си наименували главния ден
„господница”, или „божица”, а именно „не-деля”, т.е. „ден, в който не се бачка”.
Нали разбирате – има нещо показателно в това, че наблягаме не на факта, че това
е ден отреден на Бога, а на факта, че това е ден без работа. Както в много
неща, важно е къде се поставя акцента. Ах, как обичаме и до ден днешен това
състояние, тази философия дори – „без работа”. Говоря за всички славяни, де, но
имам предвид най-вече назе си. Дори англичаните, които никога не са били чак
толкова набожни, са наименовали почивния си ден „Sunday” – денят на слънцето, като са имали предвид
явно предхристиянският Бог-слънце. Но не и ден „без работа”. Затварям скобката
– оставям темата на селските философи да я дъвчат.
Та докъде бях
стигнал – а, да – до „третък”. Та защо сряда? Ами според словенския славист
(еми такъв си е, нищо че звучи малко смешно) Миклошич „сряда” е буквален превод
от немското „Mittwoch”, което значи „средата на седмицата”, то пък дошло по всяка вероятност
от латински.
А понеделникът пък
не се нарича „първак”, защото се съпоставя с неделята – т.е. „по-неделник” -
след неделята. Съботата е ясно, че е еврейска дума, дошла чрез гръцкото
„сабатон”.
И в крайна сметка,
днес имаме своеобразно приравняване на еврейския „господен ден” – съботата и на
християнският такъв – неделята, доколкото и двата са вече неработни дни. А
доколко и двата са отдадени на Бога – това всеки според религията и
разбиранията си го решава.
Както е тръгнало обаче, нищо чудно един ден и петъкът да се присъедини към двата неработни дни – нали
петък пък е главният „молитвен ден” за мюсюлманите, та знае ли се...
вторник, 8 март 2016 г.
Абонамент за:
Публикации (Atom)